Vyhledávání

Záložka

Jak hodit záložku, o tom už bylo napsáno mnoho. Létám přibližně 20 let z toho cca 4 roky acro. V sobotu na Stubai (Rakousko), jsem při acro treninku  poprvé "naostro" musel hodit po velké kravatě záložku.

Tak, jako každý pilot ,jsem si v duchu připravoval scénář jak to udělat co nejlépe a nejrychleji. Trénoval jsem odhozy nejen v tělocvičně, ale i na SIV. Nedávno jsem se dovybavil a pořídil řiditelnou záložku a odhazovací karabiny. V současné době, asi cenově nejdostupnější kombinaci, který by měl předejít tomu, aby se hlavní padák "nepřetahoval" se záložákem, nerozkýval pilota před přistáním a pilot mohl využít potenciálu řiditelné záložky. 

Veškeré teorie a scénáře rychle vzaly za své po ostrém tasení záložky. Především nastupující stres nebo chcete-li strach z toho, aby se kluzák nedostal do ostré rotace, kdy je schopen dohnat a "zneškodnit" obě záložky, stres z "pomalu" (5 vteřin) se otevírající záložky a rychle se blížící země. Roli také sehrálo přetahovaní záložky s hlavním křídlem. Kdy jsem byl popotahován střídavě hlavním a záložním padákem a letěl k zemi jak messerschmit viz foto a video .

Foto z videa Ostrá záložka

"Hádají" se o Vás řiditelné i kulaté záložní padáky bez rozdílu. zdroj Ellspeedo

 

V pozici, kdy jste zmítáni mezi hlavním křídlem a záložkou  napoprvé moc rychle na situaci nezareagujete. Dalším překvapením bylo, že hlavní popruhy byly zatwistovány mezi nohami a odhazovací karabiny se pojistkami opřely o stehna. Pojistky nešly uvolnit. V tu chvíly napětí rostlo na nejvyšší možnou mez. Bylo mi jasné, že jestli se nezbavím hlavního křídla nebude přistání se soustavou hlavního křídla a záložáku do "V"-čka a řiditelnou záložkou po větru žádná sranda. Situaci umocňovala zkušenost 14 dní stará, kdy kamarád přistál na kulaté záložce v kyvu na tom samém místě. Výsledkem dopadu v kyvu byl krevní výron do mozku a zlomený krční obratel. Než doběhly myšlenkové pochody následovala rána jako z děla. Kotoul nebo kotouly, to nevím,  jsem nestihl spočítat. Dvakrát heknutí a už jsem ležel na znak. Devět vteřin jsem se probíral z mírného šoku. Protože veškeré nácviky , teorie a scénáře vzaly během 200m a cca 29 vteřin za své.

 

 

 

Cestou domů jsem v autě  přemýšlel jestli jsem měl dát na uvolnění kravaty, jak radil na posledních SIV Luky Skrbek ,aspoň jeden full stall. Upřímě řečeno jsem si v té výšce na něj netroufnul a hození rezervy jsem vyhodnotil pro mě jako nejlepší možné řešení. Přesto 200 m AGL bylo v této situaci skoro málo na zorientování se na odhození hlavního křídla a po řídičkách u záložáku jsem ani nevzdychl.

 

Shrnuto a podtrženo :

1. každý let si sáhněte na kliku záložáku

    (kliku záložáku i ve stresu nahmátnete zpravidla napoprvé jako saháte na řadící páku v autě)

2. jestli máte kravatu, za každou cenu se ubraňte roztočení se do spirály

    (silná rotace s kravatou, která je podobná SAT-u s velkým přetížením, ale hlavně s velkým rizikem, že hlavní kluzák dožene záložky a vše se zmuchlá do nefunkčí koule)

3. pokoušet se rozchodit problém pouze v případě dostatečné výšky, níž pokud to máte dobře

    nachozené

    (jestliže nemáte perfektně nachozené řešení problému např. spinem, full stallem radši hoďte záložku.Vyhnete se tím  problémům jako kamarád, který sice výše uvedené uměl, ale nepovedlo se a výška na hození záložky se dramaticky snížila . . .)

4. záložku čím dříve tím lépe

    (čím dřív tím lépe.Tady asi není co dodat.Budete mít na všechno víc času)

5. za každou cenu zbořit hlavní padák nebo odhodit pomocí odhazovacích karabin

    (jestliže se hlavní kluzák pere se záložkou ,docházi  nejen k výrazně vyššímu opadání, ale také k rozhoupání pilota, který při dopadu v kyvu může narazit nekontrolovaně do země)

6. snažit se utlimit náraz dopadem na nohy do parakotoulu a ruce držet nahoře za

    popruhy

    (jestliže je opadání velké, je potřeba ruce nedávat pod sebe, aby nedošlo ke zranění, radši se chyťte za popruhy nad hlavou a soustřeďte na parakotoul) 

 

 

Přidávám ještě jedno video, aby jste viděli, že hozením záložby boj teprve začíná.  

 

Po zkušenosti z letošní ostré záložky velice intenzivně uvažuji o BASE RESCUE SYSTEMU od Raula Rodrigueze, který řeší 4 hlavní problémy. Roztočení pilota do SAT spirály a dohnání záložky hlavním křídlem, twisty a malou výšku. Odhazujete hlavní křídlo, které zárověň vytáhne záložák (base křídlo). Většinou směrem vzhůru. Velmi krátká doba pro otevření cca 3-4 sec. Jedinou nevýhodou je vyšší cena cca 2.000,-€ Kuba v acro campu v Organya dostal info, že by se dal sehnat za 1.800,-€ Pokusíme se to prověrit a zjistit.Dáme větět :-) 

 

 

 

 

 

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní