Vyhledávání

 

Vzdušný prostor ČR je rozdělěn do několika tříd. Volný pro létání je prostor třídy G a E.

 

Prostor třídy G je v ČR do 300m AGL (above ground level - nad zemí), v této oblasti se smí létat pouze VFR a tedy odpadá pravidlo 1.5km vertikálně a 300m horizontálně od mraků. Maximální rychlost zde je stále 460km/h a lety zde musí být realizované za dobré viditelnosti (přímá viditelnost země a pokrytí oblačností pod SLZ menčí nez 4/8).

 

Prostor třídy E je v ČR od 300m AGL (above ground level) do  FL95 (2900m). V této oblasti mohou létající zařízení létat až rychlostí 460km/h a mohou zde být i letadla letící IFR (tedy uvnitř mraků). SLZ letící VFR musí tedy létat dále než 1.5km vertikálně a 300m horizontálně od mraků aby letadlo po vylétnutí z mraku mělo čas se PK vyhnout. Letíme-li VFR musíme létat pouze za dobré viditelnosti, což znamená že je přímá viditelnost země a pokrytí oblačností pod SLZ menčí nez 4/8. 

 

Prostor třídy C je v ČR od FL95 (2900m) a výše. Pro vlet sem potřebujete povolení ŘLP, letový plán a radiové spojení v leteckém pásmu. Od FL100 (3050m) je navíc povinný buď kyslík nebo přetlaková kabina.

 

Zde popsané výšky hranic jednotlivých tříd prostorů jsou platné v ČR, v jiných zemí je toto rozdělení jiné - například ve Slovenské republice končí prostor třídy G až na FL80 (~2500m), kde hned začíná prostor třídy C.

 

Ostatní třídy prostorů se dělí na omezené či zakázané prostory a řízené okrsky. Stručný popis prostorů je zde:

  • LKP - zakázaný prostor. Lety v zakázaném prostoru nejsou možné v žádném případě.
  • LKD - nebezpečný prostor. Prostory pro vypouštění plynu nebo likvidaci výbušnin. Je vhodné se vyhnout.
  • LKR - omezený prostor. Lety v omezených prostorech je možné provádět pouze v době kdy nejsou aktivovány. V době aktivace je možné lety provádět pouze po získání letového povolení od příslušného stanoviště ATC.
  • TSA, TRA - dočasně rezervovaný/vyhrazený prostor. Lety v dočasně vyhrazených prostorech je možné provádět v době kdy nejsou aktivovány. V době aktivace není průlet možný.
  • CTR - řízený okrsek. Let možný pouze po obdržení letového povolení za splňení zákonných podmínek.
  • TMA - koncová řízená oblast. Let možný pouze po obdržení letového povolení za splňení zákonných podmínek.
  • ATZ - letišťní provozní oblast.
  • CTA - řízená oblast.
  •  

Kde jsou jaké prostory zjistíme :

AIP 

letecké mapě (členové LAA každoročně zdarma)

ICAO mapa v pdf formatu 

webbriefingu

neoficiální interaktivní verze je k disposici na serveru XContest

jednoduchá , interaktivní a přehledná mapa zde

 

Plánovaná doba aktivace prostorů (týká se hlavně TSA,TRA) se zveřejňuje den dopředu na stránkách AUP ŘLP. Chcete-li se dozvědět více o plánovaných prostorech doporučujemetento článek na webu o UL létání.

Informaci o plánovaných prostorech zjistíne na AUPu - informace o plánování prostorů zde musí být zveřeněna den dopředu (hlášena nejpozději do 12h předchozího dne).

 

 

Naši sousedé mají i trochu jinak rozdělené třídy prostorů, což je přehledně znázorněno na obrázku níže. Pro PK jsou (stejně jako v ČR) přístupné pouze prostory trřídy E a G. V polsku navíc stále ještě existuje 5km příhraniční zóna ADIZ kolem polských hranic kam se musí hlásit vstup (tak jak tomu bývalo v ČR).

Stejně jako v ČR i v okolních zemích existuje obdoba českého AUP kde zjistíte informace o plánovaných prostorech a AIP kde najdete popis prostorů:

 

 

 

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní