Vyhledávání

 

WING-OVER

 

 

 Popis:

 Wing-overs je řada dynamických zatáčet (otáček), při kterých se pilot  " houpe s křídlem". Je to základ celého acro paraglidingu, ale je docela obtížné se manévr naučit čistě s dobrou technikou (zvlášť pokud jste krátce po základním kurzu  a pokoušíte se o  první Wing-Overy). Klíčem k zvládnutí celého pohybu je perfektní načasování , přenášení váhy těla a brždění.

 

Příprava:

Povolte prsní popruh na sedačce co nejvíce, aby přenášení váhy (vyklánění těla v sedačce) bylo co nejefektivnější. Pokud jsou řídící šňůry dlouhé, namotejte jednou  tak, aby jste kluzák se zdviženýma rukama nebrzdili.

 

Začínáme:

Začněte zatáčkou doleva s vykloněním těla v levo a bržděním vlevo. Ihned jak začnete klesat, uvolněte úplně brzdu, nakloňte se maximálně doprava a  před nejnižší úvratí zatáhněte za pravou brzdu. Nyní se vyhoupnete nahoru, pak se křídlo převrátí na druhou stranu a vrchlík bude před vámi. V nejvyšším bodě přibrzděte s citem kluzák vnější (levou) brzdou, abyste zabránili kolapsu na horní straně křídla. Jakmile opět začnete klesat, uvolněte úplně obě brzdy, nakloňte se maximálně doleva a těsně před spodní úvratí zatáhněte levou brzdu. Nezapomínejte na citlivé přibrždění vnější (pravou) brzdou v horním mrtvém bodě ! Pokud budete pokračovat v těchto pohybech, budete se vyhoupávat stále výš a výš. Pamatujte, že pokud brzdíme před spodní úvratí jsou wing-overy nižší a ploché s velkou odstredivou silou (energií) pokud brzdíme přesně ve spodní úvrati nebo těsně za ní dosáhnete vysokých wingoverů.

POZOR !!! Pokud chcete dělat vysoké wing-overy musíte nabrat dostatečnou energii !!!  Jinak vám hrozí kolaps náběžky , vyvadnutí šňůr a v lepším případě volný pád okolo vašeho padáku !!! viz. poslední video dole.

 

Pokročilá technika:

 Provádějte zatáčky (o víc než 180 stupňů ), jako byste kreslili obrázek uzavřené "8" místo řady "S" zatáček (při pohledu z vrchu). Když bude vaše technika správná a naberete dostatek energie, nebudete už muset vůbec přibžďovat kluzák v nejvyšším bodě, stejně tak i u dobře provedeného Loopingu. Pamatujte, na to abyste nemuseli přibržďovat vnější stranu, potřebujete nabrat dostatek energie, dynamický kluzák a dobrou techniku.      

Pokud chcete začít s vysokými Wing-Overy rychleji,  začněte krátkou negativkou. Zatáhněte za brzdu tak tvrdě, až kluzák přetáhnete do negativky. Poté, co se otočí o 45-90 stupňů, pusťte  brzdu a kontrolujte následující předstřel. Tímto manévrem naberete potřebnou energii a můžete dosáhnout vysokého wingoveru už ve druhé zatáčce. POZOR !!! Nezkoušejte tento způsob, pokud jste perfektně nezvládli běžnou techniku Wing-overu a negativky.

 

Ukončení:

Musíte postupně vytratit energii. Nejjednodušší a nejbezpečnější způsob, jak ukončit wing-over, je provedení 1-2 zatáček o 360°. Pokud si nejste touto technikou jisti, zvolte radši postupné šnižování výšky vašich wingoverů  menším vykláněním a bržděním, až se přestanete houpat.

 

 

 

NEBEZPEČÍ !!!

 Pokud citlivě nepřibržďujete vnější stranu kluzáku (nebo přibrzdíte málo) v nejvyšším bodě, můžete dostat velký a dynamický klapanec na horní část křídla (hrozí velké nebezpečí pořádné kravaty, překroucení popruhů, atd.).

Ze začátku se začínejte vyklánět do strany hned po průchodu nejvyšším bodem a brzděte ještě před spodní úvratí. Takto prováděné Wing-Overy nebudou sice tak vysoké, ale budou více dynamické a bezpečnější. Až budete cítit jistotu, můžete brzdit později až ve spodní nebo mírně za spodní úvratí, aby se zvýšilo vykývnutí v horní otáčce. Buďte opatrní, když začnete brzdit až za spodní úvratí, následující wingover může být velmi vysoký, musíte také počítat s velkou ztrátou energie. Hrozí velmi vysoké riziko dostat pořádný klapanec na vrcholu přetáčení (s možností následného pádu do vrchlíku!).

Pokud cítíte, že tato situace přichází (zpomalujete příliš mnoho a šňůry začínají měknout), pořádně zaberte za brzdy dolů a držte je, až se začnete zhoupávat zpátky pod kluzák (tlak v řidičkách bude velmi malý), tím zabráníte klapanci nebo alespoň zmírníte následky.

wing-over

Wing Over Video

 

Připravili jsme pro vás český překlad videa pro základy acra.

.

 

 

 

Podívejte se pozorně na přenášení váhy těla

.

 

-->

Hrubé zatažení brzdy (přetažení) za spodní úvratí snásledným kolapsem vrchlíku

.

 

-->

POZOR na boční vítr

.

 

 

 

-->

POZOR na silný boční vítr může mít fatální následky

.

 

 

 

zpět

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní