Vyhledávání

Tumbling

 

Popis:

 

Tento trik vymyslel a udělal Raul Rodriguez v roce 2001. Je to SAT následující za Loopingem. V současnosti je to nejefektnější režim, při kterém můžete zažít přetížení větší než 6 G, (Nebezpečí ztráty vidění ["šedý pohled"] je možné již od 4,1 G, ale to zde nehrozí, protože doba přetížení je krátká). Průběh pohybu je velmi podobný Asymetrickému SATU, ale osa rotace může být tak vysoko, že se pilot přehupuje nahoře nad středem kluzáku.

 

Uvedení:

 

V následujícím textu jsem popsal Tumbe doleva:

 

Začněte impozantní Asymetrickou Spirálou doprava. Když naberete HODNĚ energie, zatáhněte do SATU doleva s extrémním vykloněním ve stejném okamžiku, jako byste chtěli udělat Looping. Pak jen držte brzdu a užívejte si pocit vysokého přetížení ...

(Když uděláte asymetrickou Spirálu doprava a zahájíte SAT doprava, mohl by z toho být Asymetrický SAT, když zahájíte SAT doleva (jako do Loopingu) je Tumble)

 

Nebo

 

Můžete také zahájit Tumble z velkých Wing-Overů se stejnou technikou, ale doporučuju nejdřív vyzkoušet první způsob, protože v Asymetrické spirále je víc energie a proto je to mnohem bezpečnější! Pamatujte: dynamický = bezpečný!

 

Nejdůležitější je mít dostatek energie při zahájení. S některými dynamickými acro kluzáky je možné udělat hezké Tumbly hned po 2-3 Wing-Overových obrátkách, ale se "sériovými" kluzáky je obvykle nutné udělat dobře načasovanou a velmi dynamickou Asymetrickou Spirálu, aby se bezpečně dokončila i druhá otočka s dostatkem energie. Pokud potřebujete víc energie, zkuste následující techniku:

 

Začněte čistou sestupnou spirálou pomocí brzdy a náklonu. Postarejte se, aby vnější konec křídla nekolaboval, protože tím ztrácíte energii. Nicméně pokud se to stane, dofoukněte křídlo a znovu ho stabilizujte ve spirále. Po 1-2 otáčkách, když se náběžná hrana natáčí k zemi a vy už máte docela dost rychlosti, rychle uvolněte brzdu a výrazně se nakloňte vně otáčení, jako byste chtěli ukončit rychle spirálu velmi rychlým zhoupnutím pod kluzák. Ale dříve, než se dostanete do nejnižšího bodu s velkým přebytkem rychlosti, začněte strhující asymetrickou otáčku na stejnou stranu, mnohem dříve, než jak to děláte obvykle při Asymetrické Spirále. Následující otáčky budou opravdu dynamické i asymetrické, takže z toho je velmi dobré zahájit Tumble. Abyste začali Tumble, musíte se naklonit poměrně brzy po průchodu nejvyšším bodem, pak zatáhnout za brzdu těsně před nebo přímo na nejnižším bodě.

 

 

Pokročilé techniky:

 

Pokud jste jen drželi brzdu dole, u některých kluzáků bude druhá otočka vyšší, ale pomalejší než první. Když je pilot nad kluzákem ve druhé otočce, než dojde k přehoupnutí, energie už je málo. Vzhledem k tomu, že brzda je stažena velmi silně, v těchto chvílích se kluzák otáčí v ještě strmějším SATU (v důsledku vysokého napětí a rychlosti jdou brzdy v tuto chvíli příliš těžko a vlastně ani nejdou použít). Takto bude druhá otáčka více vertikální, ale s menší energií.

Pokud chcete předejít změně tohoto úhlu, musíte brzdu trochu povolit na vrcholu při druhé otáčce.

Pokud si chcete zachovat výšku a energii první otáčky, udělejte zase to samé na vrcholu první otáčky (při uvolnění brzdy kluzák vystřeluje dopředu rychleji, takže získáte víc energie). V tomto případě přitáhněte zpět brzdu v okamžiku, kdy kluzák začíná střílet dolů a pak zažijete nejvyšší přetížení. Na videoclipu vidíte, jak používat tuto techniku v průběhu Tumblu.

 

Ukončení:

 

Ukončete Tumble pomocí brždění ve chvíli, kdy kluzák opět začne prudce klesat, stejně jako při Asymmetrickém SATU. Pokud je zbývající energie hodně, měli byste brzdit kluzák pořádně tvrdě, aby se zastavil, jinak dostanete obrovský klapanec i s volným pádem vedle nebo do vrchlíku! Při ukončování, vzhledem k důraznému brždění, se může kluzák (zvláště s vysokou štíhlostí) zdeformovat do tvaru "U", ve chvíli kdy je před vámi.

 

Pokud je na konci Tumblu energie méně, můžete udělat fullstall, ve chvíli kdy zhoupáváte zpět pod kluzák, abyste přešli do normálního letu.

 

Stejně jako u Asymetrického SATU, nejdůležitější věc je správné načasování ukončení (proto je nezbytné ovládat velmi dobře Asymetrický SAT před tím, než se pokusíte tento trik)! Se sériovým kluzákem je možné bezpečně udělat 2 Tumble otočky. Nejlepší acro piloti umí na dynamických acro křídlech udělat 3 nebo možná i 4 přehoupnutí, ale to už je spíše Rhythmic SAT než Tumble. Důrazně doporučuji ukončit Tumble po 2 otáčkách, až do doby, než vaše technika bude pokročilá a budete mít naprostou jistotu, že máte dost energie, abyste dokončili další přehoupnutí.

 

Pokročilé techniky:

 

Obvykle kluzák střílí dopředu velmi prudce a asymetricky (mnohem rázněji než v Asymetrickém SATU!), takže zastavit je těžké, můžete snadno dostat velmi velké kolapsy na spodní (vnější) straně. Chcete-li, aby předstřel byl více symetrický, zkuste následující techniky:

 

 

Uvolněte trochu vnitřní brzdu (levou v našem případě) ve druhé otočce, když je kluzák nad vámi (uvidíte za ním nebe). Počkejte jen chvilku a pak začněte brzdit pouze vpravo a teprve potom zatáhněte také levou brzdu.

U levého Tumblu je levá strana výš, takže pokud uvolníte tuhle brzdu a pak zatáhnete za pravou jako první, náběžná strana se obrátí čelem k obzoru (protože levá strana zrychluje) a je to nejsnazší a bezpečnější situace pro zastavení kluzáku.

 

Nebezpečí!

 

Všechna nebezpečí jako u Asymetrického SATU a ještě mnohem více, protože když se pokusíte udělat další otočky bez dostatečného množství energie, můžete snadno spadnout do vrchlíku. Musíte být taky připraveni na masivní působení vysokého přetížení!

 

Vzhledem velkým výkyvům je mnohem obtížnější zatáhnout obrácenou brzdu při zahájení, ale přesto buďte opatrní ať neuděláte velký neočekávaný MacTwist!

 

Během tohoto režimu je kluzák vystaven extrémně zvýšenému zatížení. Ujistěte se, že stav vašeho kluzáku je dostatečně dobrý, aby vydržel vysoká přetížení, jinak se šňůry a dokonce i některé části vrchlíku mohou roztrhnout! Už vůbec není žádná sranda, když rupne řídící šňůra uprostřed pohybu... V tomto případě se snažte stabilizovat kluzák a přistaňte co nejdříve pomocí "D" popruhu. Když praskne jedna ze šňůr v "A" nebo "B" řádě, zatížení na zbytku se zvýší a mnoho dalších bude následovat. Pokud už vrchlík není bezpečně řiditelný, neváhejte s vyhozením záložáku!

 

Jak vidíte, toto je velmi složitý letový režim (kombinace Asymetrické Spirály, Loopingu, SATU a dalších ...), prosím, nezkoušejte ho, dokud nejste opravdu pokročilí ve většině acro prvků.

 

 

 

 

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní