Vyhledávání

sat

 

Popis:  

Tento trik vymyslel a předvedl Raul Rodriguez v roce 1999. Název převzal z názvu svého týmu, Safety Acro Team. Je to vlastně typ spirály, kdy střed otáčení je mezi kluzákem a pilotem. To znamená, že zatímco se křídlo otáčí vpřed (pozitivně), pilot se otáčí vzad (negativně). Rychlost klesání je poměrně nízká, pohybuje se někde mezi 2-6 m/s, záleží na padáku a provedení tohoto letového režimu.

SAT je základní figurou pro jiné režimy, jako jsou Asymetrický SAT, Tumble a Rytmik SAT.

 

Uvedení:

Pokud chcete udělat SAT doprava, uchopte levý popruh a zapřete za něj se co můžete, dále přesuňte celou vaši váhu (vykloňte se) doprava. Této pozici říkáme SAT posez. Namotejte jedou až dvakrát pravou řídící sňůru (Pokud máte dlouhé řídicí šňůry je pohodlnější namotat dvakrát, protože pak nemusíte tahat brzdy tak dolu, ale já vám doporučuji, abyste první pokusy prováděli pouze s jedním namotáním, protože pak je menší riziko pro přetažení do nezamýšlené negativky. Určitě takto zvládnete uvedení do SATU i když asi nebude příliš strmý). Začněte stahovat brzdu postupně, jako když začínáte spirálu, ale dynamičtěji. Asi po ¾ -1 otáčce se náběžná hrana začne stáčet k zemi a v brzdě ucítíte narůstající tlak, přitáhněte rychle brzdu ještě trochu (ale stále postupně!) přibližně do výše prsou (samozřejmě záleží na typu padáku a nastavení brzd). Nyní se střed otáčení změnil, pravá strana křídla bude výš a vy se vykláníte v sedačce dolů doleva. Udržujte se stále v pozici SAT posezu pomocí levé ruky na popruzích a nenechte se sesunout. Na rozdíl do spirály uvidíte, že se v SATU otáčíte pomalu a téměř tiše.

 

Jakmile jste v SATU, můžete upravit strmost (úhel mezi náběžnou hranou a horizontem) a rychlost otáčení pomocí pravé brzdy. Dalším přibržďováním se bude náběžná hrana stáčet a bude strmější vůči obzoru, sníží se rychlost rotace, rychlost klesání a také přetížení. Ale pozor, nepřetáhněte neúmyslně až do Šišatý vývrtky - Kokosky (přechod do vrtulníku). Maximální úhel SATU, kdy profil vrchlíku je stále pevný a nezlomený, je různý podle kluzáku.

Ve stabilním SATU, můžete dokonce uvolnit levou ruku, ale musíte se udržet v SAT posezu (Jednoruký SAT).

 

Podle svých zkušeností mohu říci, že je jednodušší provést SAT s kluzákem s DHV nízkým hodnocením (jako DHV 1, 1-2), protože u těchto typů máte mnohem více času na uvedení (a nemusí být tak přesné) a vzhledem k nižší tendenci přetažení do negativky, je to také mnohem bezpečnější. Doporučuji naučit se tento režim na nějakém takovém kluzáku. Po několika úspěšných SATECH, už bude docela snadné udělat jej i na jiných typech kluzáků.

Mimochodem, existují některé kluzáky, zejména starší typy, ale i některé z novějších typů, které nejsou schopny udělat SAT např. Trent 3. Před nácvikem se ujistěte, že nebudete létat s některým z těchto křídel.

 

Ukončení:

Pouze se usaďte do středu sedačky a uvolněte rychle pravou brzdu. Tento přesun způsobí přeměnu SATU na sestupnou spirálu. Ukončete ji postupně během několika otáček. Obvykle spodní konec křídla na chvíli zkolabuje při ukončování, ale to nevadí. U některých typů kluzáků, tomu předejdete tím, že uvolňujete brzdy trochu pomaleji nebo při ukončování přibrzdíte vnější stranu.

 

Nebezpečí  ! ! !

Stejně jako u téměř všech acro figur, nejdůležitější je správné načasování.

Pokusíte-li se o uvedení příliš brzy, kluzák nebude mít dostatek energie pro vstup do SATU (příliš velký úhel mezi náběžnou hranou a obzorem). Naproti tomu, když zatáhnete brzdu silně skončíte v dynamické negativce a snadno dostanete twist nebo velkou kravatu atd. Prosím přečtěte si pečlivě nebezpečí negativky, zejména zatwistování. Každopádně, pokud se to stane, fullstall je nejbezpečnější způsob, jak vrátit do normální letu. Než se pokusíte o SAT, buďte si jisti zvládnutím fullstallu!

Pokud brzdíte málo nebo začali příliš pozdě, kluzák potom už bude mít velmi mnoho energie na SAT a přejdete do velmi dynamické sestupné spirály. V tomto případě už žádným způsobem nebudete moci uvést kluzák do SATU i když zaberete za brzdu opravdu tvrdě, takže raději okamžitě uvolněte brzdy a ukončete spirálu (dobrá, není to nemožné s nějakým líným kluzákem, ale stejně je lepší ukončit cvik).

Pokud necháte své tělo v SAT posezu při ukončování (stále brutálně vykloněni doprava), můžete upadnout do spirály nosem dolů. Tento druh spirály je velmi rychlý a stabilní a dokud pilot neudělá zásah do řízení, rotace se sama nezastaví!

Přečtěte si prosím velmi pečlivě nebezpečí spirály nosem dolů a naučte se, jak ukončit rychlou sestupnou spirálu.

sat

.

 

 

 

-->

.

 

-->

Dobře provedený SAT

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní