Vyhledávání

 

NEGATIVKA  (spin)

 

 

Popis:

Během negativky  jedna strana křídla couvá zpět (negativní), zatímco zbytek křídla pokračuje vpřed (pozitivní) a negativní strana je stále přetažena. Během tohoto režimu se kluzák obvykle kývá a pilot se pod ním pohupuje dopředu a dozadu. Konec vrchlíku na negativní straně je obrácen dopředu (ne dozadu jako u normálního kolapsu).

 

Příprava:

Chcete-li zabránit překroucení popruhů, nastavte postroj do polohy sedu, povolte hrudní popruh pokud možno co nejvíce a dejte nohy pod sedačku. Pokud máte dlouhé brzdičky, jednou namotejte.

 

Uvedení:

V následujícím textu je popsáno provedení negativky doleva.

Zpomalte kluzák na minimální rychlost pomalým, symetrickým bržděním a počkejte až se stabilizuje nad vámi (už se nehoupáte). Pak v jednu chvíli uvolněte pravou brzdu a zachyťte popruhy vpravo, zároveň stáhněte dolů levou brzdu, stejně jako byste chtěli udělat fullstall, ale pouze na jedné straně. Vzhledem k tomu, že proudění vzduchu na levé straně ustalo, kluzák se začne otáčet.

nebo

Bez zpomalení kluzáku, uchopte popruhy vpravo a stáhněte levou brzdu co nejníže. Vzhledem k tomu, že negativka začala ve vaší aktuální letové rychlosti, následuje vykývnutí před vrchlík (protože tělo ještě pokračuje v pohybu) a pak se bude křídlo tlačit v průběhu 1-2 otáček trochu před vás.

 

Ukončení:

Stáhněte pravou brzdu dolů a udělejte fullstall před přechodem do normálního letu. Zpočátku nácviku doporučuji použití tohoto způsobu, protože je mnohem jednodušší a bezpečnější (můžete krásně, symetricky ukončit negativku)!

Nebo

Uvolněte brzdy, když je křídlo nad nebo raději trochu před vámi a pak kontrolujte předstřel přibržděním!

Negativka není obvykle stálý režim, kýváte se pod vrchlíkem a kluzák zpomaluje a zrychluje. Snažte se ukončit negativku když zpomaluje, snížíte tím nebezpečí zatwistování  nebo asymetrického předstřelu.

Nebo

Ve stejném okamžiku uvolněte trochu pouze levou brzdu a pravou jemně zatáhněte (dejte pozor ať kluzák nepřetáhnete do fullstallu). Jakmile křídlo zpomalí rotaci, uvolněte levou brzdu ještě více. Nyní se kluzák zastaví a vystřelí vpřed.

 

Nebezpečí!

Když se vaše tělo nemůže otáčet nebo zastavit stejně rychle jako kluzák, snadno skončíte se zamotanými popruhy (twist). Pokud se to stane, snažte se ukončit negativku co nejdříve. Vyřešte zatwistování pohybem nohou nebo uchopením šňůr v překroucení a rozmotáním vlastními silami. Pokud jsou šňůry s popruhy stočené ve dvou a více závitech, brzdové šňůry budou uvázlé a vy jste úplně ztratili kontrolu nad kluzákem. V tomto případě kluzák začne klesat ve spirále nebo pokračuje v negativce nebo ve fullstallu. Uchopte brzdové šňůry nad překroucením, přetáhněte kluzák do fullstallu a zkuste se rozmotat. Pokud nemáte pod sebou stovky metrů na vyřešení problému, neváhejte vyhodit záložák!

Po ukončení negativky má křídlo tendenci vyrazit dopředu, to je dobře, nebrzděte příliš razantně, jinak se kluzák může snadno opět přetáhnout (obvykle asymetricky)! Pokud však přibrzdíte málo, může následovat velký kolaps a kravata!

Když uvolníte brzdy v okamžiku, kdy je kluzák daleko za vámi a nebrzdíte opravdu silně, jste v průšvihu. Stejně jak u fullstallu, následující předstřel může být tak silný, že můžete SPADNOUT DOKONCE AŽ DO VRCHLÍKU!

Nesnažte se provádět negativku nataženi v sedačce, protože tím extrémně zvyšujete nebezpečí zatwistování!

Než přistoupíte k nácviku tohoto triku zvládejte s jistotou fullstall.

Špatně vyřešená negativka s následující kravatou,

 zatvistováním a roztočením se do nekontrolované

 spirály

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní