Vyhledávání

vrtulník (HELICO)

 

Popis:

Vrtulník je vlastně kontrolovaná negativka, při které je kluzák zcela otevřen a pilot je přímo pod křídlem, rotace je stabilní (křídlo se otáčí jako rotor vrtulníku). Rychlost klesání je poměrně nízká, okolo 2-3 m / s.

To je jeden z nejtěžších režimů, který vyžaduje od pilota velmi přesné zacházení s brzdami. Pokud se opravdu chcete naučit tento trik, musíte do toho jít naplno a zapomenout na trénink všechno ostatního!

 

Příprava:

Chcete-li zabránit překroucení popruhů, nastavte postroj do sedu, uvolněte hrudní popruh co nejvíce, zastrčte nohy pod sedačku a buďte připraveni rotovat zároveň s kluzákem.

 

Uvedení:

Tento letový režim je extrémně citlivý na turbulence a to zejména při uvádění. Nácvik provádějte za úplného bezvětří.

V následujícím textu jsem popsal vrtulník doprava:

Zpomalte kluzák na minimální rychlost jemným a symetrickým bržděním. Jakmile ho stabilizuje (už se nehoupe) přibržďujte opravdu lehce, abyste kluzák dostali do režimu deep stallu (tlak v brzdách zmizí a kluzák ztratí horizontální rychlost). Když je vrchlík srovnán celý nad vámi a klesání je stabilní, uvolněte levou brzdu a uchopte levý popruh a ve stejnou chvíli stále držte pouze brzdu na pravé straně (nebo ji ještě jemně přitáhněte, ale pouze o několik centimetrů). Hned potom, co se kluzák roztočí, zlehka uvolněte téměř celou pravou brzdu, až do chvíle, kdy máte pocit, že se tlak na brzdě začíná zvyšovat a vrtulník přichází do stabilního režimu. Obvykle stačí držet brzdy stáhnuté jenom 5-10 cm, aby se kluzák udržel ve vrtulníku. Pokud budete brzdit příliš mnoho, konce křídla zkolabují a zlomí se.

Pokud se během uvádění do vrtulníku kluzák začne roztáčet poněkud vpředu, deep stall nebyl úplný (nezabrzdili jste dostatečně). V tomto případě budete muset trochu více přibrzdit na negativní straně, aby se kluzák roztočil (a to není ideální). Naklánějte se na negativní stranu, dokud se nezhounete zpátky pod kluzák, pak se usaďte zase uprostřed. Dávejte pozor také na to, abyste kluzák nepřebrzdili v deep stallu, protože pak se kluzák dostane trochu za vás (a začne s vámi couvat) a to také není dobrá pozice pro začátek.

Ve vrtulníku si také můžete hrát hodně s polohou těla. Nejen manipulace s brzdami, ale také správné naklánění je důležité. Ale nejlepší co můžete udělat, především na začátku vašeho nácviku, je zůstat sedět rovně ve středu sedačky. Také se musíte naučit ovládat tělo, zejména když rotace nebude stabilní, protože můžete snadno vytvářet velké kmity právě tím, když sebou necháte zmítat v sedačce za strany na stranu a bezděčnými pohybem rukou (i s brzdami!) nahoru a dolů, kdy dokonce přibrždění o několik centimetrů udělá obrovský rozdíl!

Ve stabilním vrtulníku, můžete zvýšit rychlost otáčení pomocí mírného naklonění na pozitivní stranu.

Existuje jen několik pilotů na světě, kteří jsou schopni opravit ošklivé provedení vrtulníku a změnit ho na perfektní. Opravdu neexistuje přesný návod, jde spíš o pocit, který si každý musí objevit sám. Hlavně proto, že správná technika může být různá podle toho na jakém kluzáku létáte.  Ale to přijde postupně a spontánně s jistotou, utvrzenou nácvikem stovek a tisíců vrtulníků.

Základní vodítko pro ovládnutí nestabilní rotace:

Jemně zatáhněte níž za vnější brzdu, čímž zpomalíte rotaci. Když se padák otáčí pomaleji, uklidňuje se a je snazší ho stabilizovat. Potom, když je kluzák přímo nad vámi, zkuste vystihnout ten správný okamžik a urychlit otáčení opětovným pomalým uvolněním vnější brzdy. Ovšem současné správné naklánění může také hodně pomoci.

 

Ukončení:

Pokud je rotace je stabilní, je ukončení vrtulníku velmi jednoduché. Usaďte se ve středu, uvolněte brzdu a kontrolujte následující předstřel, který bývá obvykle trochu asymetrický.

Můžete také ukončovat přitažením vnější brzdy (ale ne do fullstallu!) a uvolnit negativní brzdu jen trochu, aby se kluzák zastavil. Pak ho nechte rozletět a kontrolujte předstřel. Ze začátku by pro vás mohl být nejbezpečnější způsob ukončení zatažení obou brzd až do fullstallu. Postupně začnete rozeznávat ten správný pocit, jak bezpečně ukončit i ten nejošklivější vrtulník (nebo negativku) i bez přetažení kluzáku.

 

Nebezpečí  ! ! !

Všechna nebezpečí jako u negativky. Než se pustíte do vrtulníku, mějte s velkou jistotou zvládnutou negativku a fullstall. Protože ve vrtulníku nemá kluzák žádnou dopřednou rychlost, brzdy jsou staženy až k bodu přetažení, musíte provádět každou manipulaci s brzdami velmi citlivě a zlehka, abyste nepřehnali reakci.

vrtulník

.

 

.

 

.

 

 

 

-->

.

 

-->

 

Podívejte se jak jednotlivý piloti uvádějí kluzák do heli. Je více možností jak roztočit Heli, každý si musí vyzkoušet s ohledem na vlastnosti kluzáku techniku, která mu bude nejlépe sedět. Hodně štěstí :-)

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní