Vyhledávání

Full stall

 

Popis:

Full Stall (přetažení celého kluzáku) je jeden z nejdůležitějších režimů, který musíte hodně cvičit, pokud se chcete naučit ostatní acro triky. Budete ho muset provést mnohokrát, abyste v něm nabyli jistotu! Často, když uděláte chybu, není žádný jiný rychlý a bezpečný způsob, jak získat zpět kontrolu nad křídlem. Je také velmi důležité seznámit se s limity svého křídla. Stručně řečeno, pokud máte jistotu ve fullstallu, budete létat a dělat acro mnohem bezpečněji!

 

Příprava:

Chcete-li zabránit překroucení popruhů, nastavte postroj do polohy sedu, povolte hrudní popruh pokud možno co nejvíc a skrčte nohy pod sedačku. Pokud máte dlouhé řídící šňůry, jednou namotejte.

 

Uvedení:

Mírným a symetrickým bržděním zpomalíte kluzák do minimální rychlosti. Když je stabilizován nad vámi (už se nehoupe), ihned zatáhněte brzdy dolů, kam až můžete.Vzhledem k tomu, že proudění vzduchu zmizelo, přetažené křídlo padá zpět za vás. Nebojte se, budete se cítit, jakoby vás někdo táhl zpět. DRŽTE brzdy stáhnuté dole, alespoň do chvíle, dokud se nezhoupnete zpátky pod křídlo.

Začátku bude kluzák silně pulsovat (proto držte brzdy co nejníže a pevně). Je dost obtížné řídit fullsall tímto způsobem. Pro stabilizaci pomalu a symetricky uvolněte brzdy zhruba do úrovně loktů (samozřejmě to závisí na typu padáku a nastavení brzd!), až si všimnete, že vrchlík se uklidňuje, nepulsuje, brzdy už neškubou a je mnohem snazší je udržet. Tento stav se nazývá stabilizovaný fullstall. Nyní je kluzák téměř otevřený, pouze konečky křídla jsou povadlé a obrácené vpřed, zatímco vy letíte dozadu (něco jako couvání). Potřebuje to trochu cviku, abyste nalezli tento bod.

 

Ukončení:

Během fullstallu, když není stabilizován, křídlo pulzuje, zmítá se, cuká a pilot se klátí a mrská pod vrchlíkem. V okamžiku, kdy je křídlo přímo nad nebo ještě lépe před vámi, rychle uvolněte brzdy do polohy mírného přibrždění. V tuto chvíli se vrchlík dofoukne a vystřelí dopředu, protože chce nabrat rychlost. Jakmile křídlo zběsile předstřelí, opatrně přibrzdíme, aby nezkolabovalo. Čím silněji a dále křídlo střílí, tím víc je potřeba předstřel přibrzdit. Pozor na přetažení do full stallu.

Ze stabilizovaného fullstallu je ukončení velmi snadné, protože kluzák se lehce pohybuje nad hlavou. Stačí rychle uvolnit brzdy a kontrolovat a řídit předstřel pomocí mírného přibrždění.

Pokud uvidíte, že křídlo vyráží vpřed asymetricky, přibrzděte zprvu pouze rychlejší stranu , dokud pomalejší nevyrazí a křídlo se nesrovná. Pak zastavte předstřel jako obvykle symetrickým přibržděním.

 

 

NEBEZPEČÍ  ! ! !

Při přetažení se vždycky vykývnete dopředu před křídlo (vrchlík zpomalí mnohem rychleji než vy), takže na chvíli ho budete mít daleko za vámi. NIKDY NEUVOLŇUJTE BRZDY, KDYŽ JE KŘÍDLO ZA VÁMI, PROTOŽE NÁSLEDUJÍCÍ PŘEDSTŘEL BY BYL TAK SILNÝ, ŽE MŮŽETE SNADNO SPADNOUT DO VRCHLÍKU!!! Je snadné si představit, proč: Křídlo začne letět a střílí velmi prudce vpřed ve stejném okamžiku, kdy vy jste jako na houpačce a vracíte se zpět z velkého vykývnutí. Tyto dva efekty dohromady vyvolají dynamický pohyb o takové síle, která vás snadno hodí do vrchlíku nebo dokonce za křídlo!

 

Může se také stát, že se jedna z vašich rukou bezděčně zvedne kvůli velkým silám v brzdách (zejména v případě, že kluzák silně pulsuje). V tomto případě si musíte vybrat, co dělat. Můžete okamžitě uvolnit druhou brzdu a ukončit fullstall anebo můžete zkusit dát ruku rychle zpět. Pokud však nebudete dostatečně rychlí, kluzák se střelhbitě přetočí do negativky a pak snadno můžete skončit zatwistováním. Prosím přečtěte si také o nebezpečí negativky a zatwistování popruhů. Mimochodem, každý kluzák vyžaduje jinou velikost brzdicí síly během fullstallu.

 

Asi nejkritičtější fází fullstallu je jeho ukončení. V tuto chvíli kluzák nemá žádnou dopřednou horizontální rychlost (ve skutečnosti dokonce couvá!), ale musí se rozletět. Buďte opatrní, když brzdíte hodně intenzivně při předstřelu křídla, můžete snadno znovu kluzák přetáhnout (a obvykle asymetricky!). Avšak pokud nepřibrzdíte dostatečně, můžete dostat obrovskÝ kolaps vrchlíku a kravatu! Když začnete spirálovitě padat s velkou kravatou a nemáte stovky metrů pod sebou, neváhejte vyhodit záložák!

 

Nenacvičujte fullstall na silně opotřebovaných křídlech s nízkou porozitou (každopádně neprovádějte žádná acro cvičení s vetchým padákem!). Protože při ukončování fullstallu můžete snadno skončit v deep stallu (parachutage - sakfkugu), zejména pokud jste uvolnili brzdy příliš pomalu a nenechali křídlo pořádně rozletět! Nicméně pokud se to stane, sešlápněte speed nebo když není připraven, jemně strčte rukama do "A" popruhů směrem vpřed, aby se kluzák rozletěl a dostal se z deep stallu.

full stall

.

 

 

 

-->

Může se stát, že full stal se nepovede symetricky a vy se pootočíte během full stallu. Nepanikařte a nechte ruce dole, zabořené pod sedačkou.Full stall se stabilizuje a potom ho plynule ukončete.

.

 

 

 

-->

.

 

 

 

-->

NIKDY NEUVOLŇUJTE BRZDY, KDYŽ JE KŘÍDLO ZA VÁMI, PROTOŽE NÁSLEDUJÍCÍ PŘEDSTŘEL JE TAK SILNÝ, ŽE SNADNO SPADNETE DO VRCHLÍKU!!!

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní