Vyhledávání

SKYTEX verzus GELVENOR

10.05.2010 01:38

 

 Protože polemika z jakého materiálu si nechat ušít kluzák je stále aktuální. Někteří naši  kamarádi se rozhodli pro letošní sezónu pro křídlo z  Gelvenoru. Oprášili jsme starou polemiku SKYTEX verzsus GELVENOR od Ing.Valáška doplněnou o nejnovější poznatky

 

Během vývoje PG se změnilo mnoho věcí, o kterých by se dalo psát, ale v poslední době během mých pobytů v zahraničí jsem hodně slyšel mluvit hlavně o porozitě materiálů, z nichž se naše kluzáky šijí. U nás se mezi piloty o tom moc nemluví a podle slov českých kámošů v zahraničí ani tam.

    V zahraničí se křídla povinně podrobují prohlídce po dvou letech nebo po nalétání určitého počtu hodin udaného výrobcem, zpravidla po 100 nebo 200 nalétaných hodinách. Při každé takové prohlídce se v prvé řadě zjišťuje stav šňůr a stav látky, tj. porozity. U nás se také TK dělá, ale někdy způsobem, který nejen mně, ale i jiným vyvolává úsměv na tváři. 

Část první 
    Porozity se měří přístrojem JDC MK1. Je jednoduchý a založený na principu měření času, za který látka propustí určený objem vzduchu. Konkrétně se měří čas v sekundách potřebný k nasátí objemu 0,25 litru vzduchu přes plochu 38,5 cm2 při sacím tlaku 10 mbar, který je pro lepší představivost rovný síle 100 mm vodního sloupce. Možná se to zdá složité, ale v praxi je to jednoduchá a rutinní záležitost. Přístroj sám začne odpočítávat sekundy při startu a sám stopky zastaví při nasátí požadovaného objemu vzduchu. Dostaneme čas v sekundách. Co s ním?

Část druhá 
    PG křídla se v posledních 5-6 letech šijí z materiálů, které se nazývají Skytex, Novare Carrington, Toray a Gelvenor. Skytex a New Skytex S 9092, S 9017, se zátěry E38A, E85A, E77A vyrábí NCV Porcher - Francie, Novare 1080, 1097 výrobce Carrington - Anglie, Toray FX Ripstop výrobce Toray - Japonsko. Tyto se velmi podobají co se týká porozity. Nové látky mají porozitu přibližně od 500 do 700 sekund. Zajímavé je, že každá barva vykazuje jinou porozitu i když je nová. U Skytexe to závisí i na typu použitého zátěru. Pak je tu u nás méně známý Gelvenor LCN 066, LCN 0517 od výrobce Gelvenor z Jižní Afriky. U této látky se používá zátěr z polyuretanu, který zaručuje téměř nulovou porozitu a silikonu, který dodává látce vynikající mechanickou odolnost. Mnoho odborných článků uvádí nulovou porozitu nového Gelvenoru. Tato látka je velmi odolná vůči UV záření ale i mechanickému poškození. Jedinou nevýhodou je vyšší hmotnost látky 55g na m2. Ale zase na druhé straně má několikanásobnou životnost než Skytex, Toray či Carrington.

Část třetí 
    Následující informace jsou orientační, získány z několika zdrojů, přičemž jsem se snažil je zobecnit a zjednodušit. Co s údajem v sekundách? Jak jsem již zmínil, podle informací získaných z různých zdrojů nový Skytex, Toray zda Carrington má prozitu mezi 500-700 sekundami. Při 100 nalétaných hodinách  nebo čekáním na startu, to je jedno, se hodnota pohybuje někde mezi 250-300 sekundami. Při 200 hodinách je to už jen 80-150 sekund. Při 300 hodinách 0-40 sekund. Jsou to jen orientační hodnoty, všechno závisí i od toho, jak se o křídlo člověk stará, ale i od toho, v jakých výškách létá, protože intenzita UV záření se výškou mění. DHV předpis určil minimální hodnotu porozity 18 sekund, pod touto hranicí již látka nemá požadované fyzikální vlastnosti, hlavně pevnost látky v trhu a pod tuto hranici porozity se v důsledku velkého úniku vzduchu přes vrchlík mění dynamické vlastnosti křídla !!!!! Gelvenor nejnovější generace má podle údajů výrobce porozitu 1200-1400 sekund. V porovnání s ostatními již chápu, proč mnozí hovoří o  nulové porozitě. 1200 sekund je 20 minut!

 Při 100 hodinách má Gelvenor porozitu stále 800-1000 sekund, při 200 hodinách 500-600 sekund, při 300 hodinách 300-400 sekund, při 400 hodinách 150-200 sekund. 

    To je o porozitě. Ale důležitá je i změna pevnosti látky. Dovolím si ukázat tabulku, kterou zveřejnil  Apco v roce 2002,    To nepotřebuje velký komentář. Snad jen tolik, že při pořádném kolapsu to skytexová látka se 400 hodinami nemusí vydržet a roztrhne se.

Část čtvrtá 
    Proč vlastně vznikl tento článek? Loni v listopadu jsem si od známého zapůjčil porozitometer domů, abych sobě a kamarádovi, který létají na PG, zjistil stav jejich křídel. To, co jsme zjistili, bylo pro některé z nás dost kruté.

Na první pohled ještě normálně vypadající, od ruky kupovaná křídla s čerstvým techničákem, kupovány za nemalý peníz, vykazovaly porozitu od 35 do 50 sekund! U čtyř dalších také nic moc, hodnoty pod 100 sekund. Bylo jim jasné, že před novou sezónou budou muset zainvestovat a křídla vyměnit.

    Další šok však přišel, když jsme začali reagovat na inzeráty zveřejněné na internetu. Všichni svorně tvrdili, že křídla jsou s náletem do 30 hodin, nebo že se jedná o skríňák. S porozitometrom jsme naměřili hodnoty, které nás vůbec nepotěšily.

    Mnoho lidí si myslí, že si v hlavě zapamatuje nalétané hodiny a hlavně nasluněné hodiny za dva či tři roky.
Blbost. Křídlo od chlapíka, co tvrdil, že nalétal 30 hodin, mělo porozitu 180-220 sekund, u chlapíka, co tvrdil, že je to skříňák, jsme naměřili porozitu 80 sekund. Samozřejmě okamžitě napadl korektnost našeho přístroje, no poučen z předchozích setkání jsme měli s sebou moje nejmenované křídlo , které má porozitu 400-450 sekund. Dokonce jsme natrefili na křídlo s platným TP, které mělo prozitu 8-14 sekund!! Tady už končí sranda.

 

 

Nalétané hodiny hodiny

Porozita

Pevnost látky v trhu

 

Gelvenor

Skytex, Toray

Gelvenor

Skytex

0 hodin

1200 sec

600 sec

4,5 kg

4,0 kg

400 hodin

200 sec

0 sec

3,5 kg

0,5 kg

 

 

Kontaktoval jsem známé v zahraničí, aby zjistili něco i pasivním stárnutí Skytexu. Věděli jste, že látka  ztrácí skladováním na porozitě 10 až 15 procent ročně i bez použití? Je to logické, guma stárne, tvoří se mikropraskliny i bez přímého slunce. Padák je poskládaný a narvaná v pytli, na každém shyby má látka tendenci praskat. 

 Na závěr jen tolik, že  mají u mě dveře otevřené pro případ, že by si chtěli ověřit stav svých padáků. 

 

 

Ing. Štefan Valašek

 

 

Životnost hodně závisí na mnoha faktorech

- Místa kde startujete

- jaká je startovačka, písky, tráva, kamení 

- ve výškách kolem 2000mnm stárne materiál rychleji, UV záření je až o 30% silnější

- Počet startů a mlácení s padákem o zem, dobrý pilot méně startů = delší životnost

- Zeměpisná šířka, čím blíže k rovníku, tím větší naslnenie.Mimochodem, skytex, který leží 2 týdny na slunci se Vám rozpadne v ruce.

 

A právě v zemích, kde materiál dostává nejvíc zabrat se používá materiál Gelvenor - viz APCO z Izraele. V Europe šije z Gelvenoru horní potah např. fy. Nova - spodní potah je ze skytexu. Je zde snaha skloubit dlouhou životnost s přiměřenou hmotností a letovými vlastnostmi. Gelvenor je výborný materiál, ale je náročnější na šití a pokud dojde k poškození vrchlíku nedá se zalepit, ale musí se přišít záplata .

Na otázku proč nešijí firmy v drtivé většině z Gelvenoru je tedy odpověď jednoduchá - protože nevykazuje takové kvalitní letové vlastnosti jako skytex,je těžší hmotnostně a hůř se zpracovává. Nepochybně je životnost vyšší, ale při morálním zastarávání padáku do 5-6 let je životnost skytexu plně dostačující.

A to nejdůležitější. O tom z jakého materiálu se padáky šijí rozhoduje trh. Pokud je žádaná vyšší životnost, zvyšuje se nákup gelvenoru, což je signál pro konkurenci dělat něco s porozitou. 80% trhu zatím dává přednost lepším letovým vlastnostem. Momentální situace na trhu je taková, že Gelvenor přichází s lehčím materiálem a Porscher také se zvýšenou porozitou. Je to tvrdý boj a nekvalita zde nemá místo. 

 

 Z jakého materiálu si necháte ušít Vaše křídlo záleží jen na Vás.

 

Nová generace Gelvenoru má stejnou hmotnost jako ostatní materiály při zachování jeho vlastností.Na základě toho Apco chce poskytnout na všech svých padákových kluzácích vyrobených z nového Gelvenoru, revoluční 5 letou/500 hodinovou záruku na porozitu, což se podle Apca rovná životnosti padákového kluzáku.

Standardní 3 letá / 250 hodinová záruka bude nadále poskytována zdarma na všechny Padákové kluzáky.

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní