Vyhledávání

ROZHOVOR S RADKEM ŠIMONÍKEM Z AXISU O POROZITĚ A MATERIÁLECH...

19.05.2010 06:27

 

 

Které letové vlastnosti porozita ovlivňuje?


Schopnost vrchlíku udržet tvar profilu, Což v praxi znamená, že poréznější vrchlík bude méně odolnější, např.. při průletu turbulence Sky při změně úhlu náběhu (typický důsledek zatížení za řidičku). Typickým průvodním jevem je, že padák začne hůře startovat, popř. že se snadněji přetahuje při přistání, toto jsou ale současné i průvodní jevy "vytahaná" šňůr, takže je nutné zjistit o co se jedná, ale většinou to bývá kombinaci obou jevů.

Jakou měrou se porozita podílí na celkových letových vlastnostech, přibližně v procentech? 


 Nelze přesně určit, záleží především na použitém tvaru profilu, znám padáky co přestaly startovat při porozitě přes 50 (xxx l/m2/min) a taky padáky co létají bez problému s porozitou menší než 5.

Je jako konstrukční materiál pro potah PG křídla lepší materiál s velmi malou porozitou, jako je např.. Gelvenor, nebo s větší porozitou jako je Skytex? Každý výrobce totiž chválí svou koncepci a má pro to hodně pěkně znějících argumentů.


 A co čekáš ode mě? My v Axis to vidíme takto: Čím lehčí vrchlík, tým lepší chování ve figurách (především v důsledky nižších setrvačných sil, sám sem byl při testování překvapen, když jsme zkoušeli dva stejné víku vyrobeny z různě "těžkých" materiálů, jaký byl rozdíl v chování , a propos, v minulém desetiletí, když se u nás dělal padáky z UPARNISU (materiál z Hedvy Moravská Třebová, kdysi velmi oblíbený tehdejšími českými výrobci především pro jeho cenu, gramáž byla kolem 48-50g/m2), tak vydala tehdy technická komise LAA nařízení, že padáky, které budou vyrobeny z materiálů, které jsou těžší o 10% a více než testovaný vzor, budou schváleny jako testovány, ale s třídu horším hodnocení (a to byly v té době třídy jen 3, ne 5 jak dnes) .

Ve světě se vyrábí několik druhů různých materiálů. Nejznámější jsou Skytex, Gelvenor, Toray. Ale existuje mnoho dalších. Jaké jsou rozdíly ve vlastnostech mezi hlavními druhy? Tým nemyslím v materiálovém složení.


Nejsem textilní technolog, ale základen rozdíly mezi Skytexem (obchodní název pro produkty koncernu NCV Industries používané v paragliding) a Gelvenorem-je především  v použitém zátěru.
Výrobky z Toraye  pokud vím používá málo firem, ale objevuje se nový materiál D60/D30 z Koreje, momentálně jej máme na třech různých padací na vyzkoušení, na jaře o tom budeme vědět víc, zatím se jeví vlastnostmi jako něco mezi Skytexem a Gelvenorem , gramáž má kolem 42-44.

Dnes je v podstatě možné vyrobit jakoukoliv textilii, co se týče gramáže, složení a tloušťky zátěr, porozity, stability zátěru atd. Proč používáš pro výrobu Skytex?


Důvody jsou v zásadě čtyři:
1 ) Obchodní. Zákazníci mají zafixované, že co je ze Skytexu je super a na cokoliv jiného pohlíží s nedůvěrou.
2 ) Servisní. Firma Porcher-NCV se o své klienty skutečné stará, min 2x až 3 x ročně nás navštíví ve výrobě a snaží se zjistit s čím jsme spokojeni či nespokojeny, jaké nové produkty by jsme chtěl do budoucna a taky nám dávají každý nový materiál dostatečně dopředu vyzkoušet , zda nám bude či nebude vyhovovat. Zkrátka a dobře s námi spolupracují.
3 ) Logistické. Firma NCV nám zajišťuje zdarma dodávky materiálu až do výrobny, a na čas, navíc díky tomu, že jsme oba v EU tak nemusíme platit clo a DPH, a to vše dohromady je už docela úspora.
4 ) Gelvenor doposud vyráběl materiál na silikonové bázi, Což v důsledky vědě k tomu, že na něm nedrží žádná samolepící látka - z ČEHOŽ vyplývá téměř nemožnost provádět při provozu drobné opravy jinak než šitím, znáš to, na startu udělá menší díru, tak to přelepí samolepící Skytexem a za chvíli můžeš zase létat, dokonce si vzpomínám na historku, kdy jeden kamarád roztrhl padák na půlky, za půl dne ho slepil samolepící Skytexem a druhý den zase létal.

Jaký podíl na celovětovém trhu výroby PG křídel má Skytex?

Odhaduji na 90%.

Které další významné světové firmy Skytex používají?


Asi všichni, i když některý jen v omezené míře.

Existuje několik druhů textilie Skytex. Jaký je mezi nimi rozdíl, materiálově i ve vlastnostech? Skytex se dělá v nekolika gramážích (g/m2) a to:


27 - Ultralehký - dobrý, ale má o cca 30% menší pevnost a je o více jak 50% dražší, a má nižší životnost (o cca 50%).
36 - lehký - docela dobrý, ale pořád dost drahý.
40 - "normální" - nejčastěji používaný materiál.
45 - "starý skytex" vyrábí se již více jak 13 let-je těžší-padáky z něj mají pochopitelně o něco horší letové vlastnosti.
Dále se na tyto materiály používají různé zátěry:
E71 A - extralehký zátěr, používá se jen na skytex 27.
E68 A - lehký zátěr, používá se na Skytex 36.
E 38 A-Classic - "obyčejný" zátěr - nejlevnější.
E 29 A-Hard finisch - tvrdý zátěr-používá se na žebra a diagonály.
E 77 A-Watter repelent - je to classic plus dvě další vrstvy vodoodpudivé materiálu-původně vyvinutý na kity, na nich se neosvědčil, ale je výborný na PG-zvyšuje životnost oproti Classicu o více jak 50% ... je asi 15% dražší.
E 85 A - Evolution - zátěr vyvinutý na bázi akrylu-je ekologičtější (protože všechny výše uvedené zátěry jsou na syntetické bázi) a při testování se přišlo na to, že má i lepší životnost než E 77. .. nevýhoda je, že ho zatím aplikují pouze na skytex 45, na Skytexu 40 zatím tak dobře nefunguje.

Jaké jsou podle tebe důvody, proč Skytex časem ztrácí své fyzikálně-mechanické vlastnosti, kam patří i porozitě?

Jsou v zásadě tři:
1 ) mechanické opotřebení
2 ) UV záření
3 ) chování pilota k padáku

Jaké jsou rozhodující parametry, které tvoří kvalitu křídla?


1 ) konstrukce padáku
2 ) použité materiály
3 ) vzhled, je to s podivem, ale co je na pohled hezké, to se dobře prodává.

Z hlediska výroby křídel pro PG v čem tvá firma vyniká?


Naše křídla mají v sobě použité technologické prvky, které jsou obvyklé v padací o dvě třídy vyšších. Např. Vega je vyrobena technologií závodních padáků (65 komor, diagonální výztuhy až do horního potahu atp.).

Jak by si měl pilot vybírat nové křídlo?


S rozmyslem. Ne vše co je napsáno na papíře je pravda. Ale vážně, osobně pilotům radím, aby si kupovali křídlo, které lze později i znovu prodat a která vám má kdo opravit, např.. je zde hodně padáků dovezených ze zahraničí, které jsou již dále neprodejné.

Co chystáš za novinky?


Na podzim jsme se neflákali a věnovali se především vývoji a tady jsou letošní novinky, a není jich málo:
Začnu, tím, že právě přichází na trh Tandem Sirius (120 - 220kg), otestovali jsme jej podle obou norem, jak EN tak LTF (dostal B, resp.1-2). Začátkem března přijde novinka, výkonný padák kategorie 1-2. Původně jsme pro něj plánovali jméno Comet, ale během vývoje se ukázalo, že létá velmi dobře, přiblížil se výkonem kluzáku Vega 2 tak jsme ho nazvali Vega 3. Toto jméno jsme měli původně  rezervované pro padák kat. LTF 2, tj.. nástupce současné Vegy. Naše původní idea byla rozpůlit Vegu 2 na dvě různá křídla: - U první bylo zachovat výkonnost Vegy 2 a zvýšit jeho bezpečnost na úroveň kat 1-2, z toho právě vznikla Vega 3. - U druhého zachovat bezpečnost Vegy 2 a zvýšit jeho výkonnost. Toto křídlo se bude asi nazývá Vega sport. Vývoj tohoto křídla se bohužel, ale trochu zpozdí, takže přijde na trh asi v červnu. Kolem dubna přijde na trh motorový speciál s reflexním profilem určený pro rekreační piloty. A naší největší novinkou je nový závodní kluzák Mercury III (štíhlost 7,6, tří šňůrové technologie. Podařilo se nám snížil spotřebu šňůra na neuvěřitelných 255 m! Přesto je tento kluzák stále velmi bezpečný, na úrovni veleúspěšného Mercury 08. Na jednom z prototypů tohoto křídla celkově zvítězila Keiko Hirak na PWC 2009. Tento kluzák bude mít navíc silnějšího Bratříčku Mercury III na štíhlosti neuvěřitelných 8,6 - toto křídlo je určeno těm nejlepším soutěžním pilotům s nejvyššími ambicemi, poslední novinkou je, že v době zveřejněním tohoto rozhovoru nám již bude pravděpodobně létat experimentální kluzák Mercury C, s karbonovou výztuhou. No cement.

Děkuji za rozhovor.

 

zdroj : uletení.sk

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní