Vyhledávání

RECENZE a TEST sportovní kamery GoPro full HD Helmet

17.03.2010 13:09

Na podzim roku 2009 uvedla firma GoPro na trh sportovní kameru GoPro Full Hd. Tenhle malý prcek měří 60 x 40 x 30 mm  ( d x v x h ) bez vodotěsného pouzdra.Hmotnost 150g s baterií a 179g včetně vodotěsného pouzdra. Při takových malých rozměrech jsme byli zvědaví co dokáže. První praktické zkušenosti se pokusíme sdělit i Vám,.

První, co každého zaujme z technického popisu a nejspíš i z pohledu na testovací fotky a video je super širokoúhlý objektiv, kamera zabírá skvělých 170 stupňů, což se mi hodně líbí. Je to jako byste fotili  s rybím okem, do záběru se vejde podstatně víc, než u jiných kamer. Daň si vybere mírným soudkovitým zkreslením na krajích.V přírodě je toto zkreslení nepatrné.Ve městě na hranách domů je znatelné, ale kdo bude létat ve městě mezi ulicemi ?

Kamerka vypadá jako mini foťák agenta 007 ve vodotěsném pouzdýrku (vodotěsné do 60m - tedy vhodné i k potápění). S vodotěsností do 60 m doufám, že sivýrobce nechal pořádnou rezervu. Protože běžná potápěčská pouzdra jsou vodotěsná do 40m.Kromě filmování kamera umí i fotit fotky v rozlišení až 5MPx . Možná vás napadne, naco je focení, když kameru mám připevněnou na hlavě - i nato výrobce myslel - je totiž možné nastavit automatický mód focení a kamera vyfotí snímek každé 2, 5, 10, 30 nebo 60 sekund dle výběru módu až do zaplnění karty. Nezvyklá, ale hodně užitečná a zajímavá možnost. Můžete létat o nic se nestarat a večer vybrat nejzajímavější fotky.

Podle mého názoru výrobce trochu zaspal s dodávkami příslušenství. Nejen příslušenství, ale i náhradní baterie stále není v ČR k dispozici.Výhradní distributor pro evropu slibuje, že by měly dorazit každým týdnem. Je vám k ničemu až 32Gb karta ,kterou kamera zkousne, pokud vám dojde baterie a nemáte náhradní. Tak budeme doufat, že příslušenství stihne dodat co nejdříve. Příjemné je, že výrobce dodává náhradní čočku s objímkou, šroubky a šroubováčken na kryt kamery.čočka se časem může poškrábat a výše uvedené přijde vhod.Co kamera nemá, je náhledový displej, má pouze  malý černobílý LCD k nastavování jednotlivých módů. Vzhledem k širokoúhlému objektivu v podstatě nehrozí, že byste netrefili záběr tak, jak potřebujete. Kam ji namíříte máte všechno co jste chtěli natočit.Chce to malinko cviku , ale pár zkušebních záběrů to zpraví. Pro ty, kteří lpějí na přesné kompozici by měl být  k mání LCD displej a dálkové ovládání. Ale jak jsem zmínil na českém trhu bude teprve v dohledné době. Kamera včetně baterií a pouzdra váží 179 gramů, ale po chvíli ani nevíte, že jí máte na hlavě. Dejte si na helmu 20 deka salámu a uvidíte.

Kamera má součástí balení dva zadní kryty.Jednen plný a druhý s dírami. Výhodou plného je vodotěsnost a to že se o kameru nemusíte v podstatě starat - snese i velmi hrubé zacházení. Dokladem byl můj pád z cca 10m.Kameru jsem měl na hlavě upevněnou na dodávaných pupruzích jako čelovku. Po pádu odletěla cca 10m. Bylo bláto,sních s vodou.Prostě břečka.Stačilo kameru v pouzdře opláchnout pod tekoucí vodou a mohlo se točit dál. Malinký problém je se zvukem z takto utěsněné kamery. Je trochu tlumenější, ale to se dá upravit ve stříhacím programu.Pokud si chcete přehrát "surový záběr a něco chcete slyšet musíte si nainstalovat přehrávač KMP player.Ten zvládá zvuk i plynulé přehrávání na slabších PC na jedničku. Jestli chcete zvuk dobrý, musíte vyměnit zadní kryt kamery za dodávaný s dírkymi.Potom je vše OK.Výrobce slibuje bezdrátový mikrofon, ale kdy dorazí do ČR toť otázka, kterou není schopný odpopovědet ini výhradní zástupce pro ČR.

Výkon PC to je další kapitola. Kamera ukládá do MP4 kontejneru ve formátu AVCHD, tato kombinace je sice dobrá pro kompresi, ale vražedná pro střih videa v home stříhacích programech. V podstatě každý střihový program bojoval jak němci u Stalingradu. Jako nejlepší vyšel z testů pro zpracování z takto získaných záběrů EDIUS 5 Neo + booster.Neznámý střihový prográmek.Prodává Syntex Praha.Jediný dovede zpracovat video v reálném čase bez "zamýšlení". Zde bych ještě poradil, ale to platí obecně, že pokud stříháte video, měli by jste mít systém,zdroj a zápis ,každý na jiném disku.

V každém případě to chce mít na střih videa nadupanější PC, jinak si počkáte :-) Jestli stříháte několik filmečků do roka tak nevadí.Na vážnější práci je to otravné a chce se to hardwerově vybavit.

Co říct závěrem? Superširokoúhlý objektiv a možnost automatického focení mi přijdou jako opravdu zajímavé a užitečné funkce. Překvapilo mě i ostření.Kamerka zaostřila i na 5 cm (v podstatě makro). Obraz je ostrý a prokreslený.To se ale u full HD čeká.Pokud má kamera dostatek světla (nemusí svítit slunce) jsou záběry excelentní. Se sluníčkem v zádech budete nad natočenými záběry jásat.V šeru je patrný digitální šum.Což je dáno velikostí čipu a optikou. Pro PG a HG vidím absenci dálkového ovládání jako problém.V případě PG není moc ve vodotěsném krytu pípání kamery slyšet.To se dá provizorně řešit výměnou zadního krytu s dírkami (součást balení) U HG nezbývá než kameru spustit a točit do vybití baterie.V balení dostanete kupu držáků, úchytů a pásek k připevnění snad úplně kdekoli (helma, , oblá plocha, rovná plocha,čelovka …) Jako příslušenství se dají do koupit držáky snad na cokoliv.

Jestli si nahrajete a doma sestříháte záběry z létání nebo dovolené a pustíte na velké TV s úhlopříčkou třeba 130cm budete mile překvapeni co tenhle prcek umí. Myslím si, že i přes (doufám že dočasnou) absenci příslušenství, je tako minikamerka dobrá volba. Dobré je, že najde uplatnění nejen při létání, ale záběry z dětí z bazénu, běžek nebo sjezdovek ocení každá manželka nebo přítelkyně.

GoPro HERO HD: rozlišení videa (Klikni pro zvětšení) Adrenalinová videokamera GoPro HERO HD coby výrobek amerického výrobce nahrazuje na trhu předchozí model s kapku kratším názvem Go Pro HERO, který nahrával v rozlišení jen 512×384 bodů. Nový model GoPro Hero HD oproti tomu nabízí hned několik možností: 848×480p, 1280×720p, 1280×960p a 1920×1080p, přičemž nejvyšší rozlišení zaznamenává s frekvencí 30 fps. Při volbě rozlišení 848×480 a 1280×720 pak mini-kamera dovolí nastavit dokonce i 60 snímků za vteřinu, což asi jistě ocení zejména příznivci velmi akčních sportů s nutností zaznamenávat velmi rychlé pohyby; anebo vyznavači zpomalených záběrů. Zajímavostí je rozhodně i šířka záběru. Videokamera má opravdu VELMI široký záběr, takže při nejvyšším režimu 1080p zabere celých 127°, při obou nižších režimech pak neuvěřitelných 170°, tedy o kousek méně, než činí (z hlediska roviny) celý rozhled pomyslného půl kruhu dokola kolem.

GoPro HERO HD: srovnání velikosti (Klikni pro zvětšení) Samotné tělo kamerky, jak naznačují už rozměry 42×60×30 mm a váha pouhých 94 g včetně akumulátoru, je velice malé. Na jeho povrchu kromě objektivu nalezneme pouze dvě tlačítka, malý info-displej, LED diodu a na boční straně konektory pro připojení k ostatním zařízením. Pouhá dvě tlačítka už naznačují, že kamera nenabízí příliš nastavení. Knoflík pod displejem v předním čele tělíčka přístroj zapíná a vypíná, za běhu kamery se jím pak přepínají režimy nahrávání videa, snímání fotek a nastavování. Druhé tlačítko slouží jako spoušť a v nastavení jako potvrzovací "OK". Displej pak zobrazuje také pouze jednoduché základní informace o počtu souborů na kartě, přibližné kapacitě akumulátoru a zvoleném režimu. Důležitou součástí je LED dioda šikmo dole pod objektivem (vlevo, viz kousek níže), která svým blikáním ve spojení se zvukovou signalizací dává vědět, že kamera nahrává nebo se naopak zastavila…

GoPro HERO HD: připojovací zdířky (Klikni pro zvětšení) Propojovací konektory na boční straně kamerky se skládají z klasického mini USB konektoru, audio/video výstupu a tzv. HDTV výstupu (tak jej tvůrci stroječku skutečně nazvali) do RGB konektorů televizorů. USB kromě klasického kopírování souborů do PC zvládá také nabíjení kamery, respektive je pro ni jediným možným spojením pro účely nabití. Ve vypnutém stavu se akumulátor nabíjí podle údajů producenta na 80 procent kapacity 2 hodiny, úplné nabití přes USB trvá zhruba 4 hodiny. Po celou dobu je nabíjení signalizováno blikající diodou. Na oficiálních stránkách výrobce by se měl snad objevit i update, který by dovolil kopírování do PC a nabíjení akumulátoru zároveň. Kamerka využívá k napájení Li-ON baterii s kapacitou 1000mAh, která dokáže pohánět přístroj po dobu 2 až 2,5 hodiny nahrávání. Z praktických zkoušek mohu potvrdit, že by pro většinu zamýšlených využití měla taková provozní kapacita ze základní sady postačovat…

Kamera GoPro HERO HD zepředu (Klikni pro zvětšení) Ovládání kamerky není příliš náročné. Kamera nabízí 5 režimů pořizování záznamů plus menu. Prvním módem je nahrávání videa, kde se dá nastavovat mezi již výše zmiňovanými volbami video-rozlišení (tedy oněch 1080p, 960p, 720p a 480p). Všechny ostatní režimy slouží na focení statických snímků neboli digitálních fotografií. Vybírat můžeme mezi pořízením jednoho snímku, potom 10tivteřinovou samospouští, vyfocením tří snímků v sérii po dvou vteřinách nebo focení série fotografií po určitém intervalu (2, 5, 10, 30 a 60 s). Všechny snímky jsou pořizovány ve velmi slušném rozlišení 5 megapixel. Posouzení kvality včetně obdivuhodně širokoúhlých záběrů je na Galerii ukázek. Nevýhodou mrněte je samozřejmě absence blesku, ovšem GoPro HD patří celkově hlavně do exteriérů a ponejvíce k činnostem, jež se provozují ve dne s patřičným dostatkem přírodního světla. Předpokládaný smutek speleologů sice chápeme, ale zázraky opravdové univerzálnosti jsme zvyklí spíše neočekávat…

GoPro HERO HD s přísavkovým držákem (Klikni pro zvětšení) Menu má tahle kamerka opět poměrně jednoduché. Kromě volby již zmiňovaného rozlišení videa a časového intervalu sekvenčního snímání se v jeho útrobách objevuje nastavení data a času, televizní normy AV-HDTV výstupů (PAL×NTSC), mazání posledního zaznamenaného snímku, všech snímků a formátování karty, dále vypnutí zvuků či blikání diody a v neposlední řadě také automatické vypnutí kamery po uběhnutí určitého časového intervalu, které si nastavil uživatel. Co se týče asi mnohými očekávaných manuálních nastavení videozáznamu nebo fotografií, kamerka funguje prakticky pouze jako plný automat. Jediné, co se dá v menu nastavit, je měření expozice a to buď na celoplošné anebo na střed. Ostření stejně jako ZOOM kamera vůbec nemá, objektiv je podle údajů výrobce trvale zaostřen na vzdálenost 0,6 metru až nekonečno. Za objektivem je umístěn poměrně velký snímací čip HD CMOS o úhlopříčce 1/2.5", s udávaným počtem na kameru slušných 5MPx

GoPro HERO HD: dodávané doplňky (Klikni pro zvětšení) Dodávané vybavení ke kamerce je odlišné se zvoleným modelem přístroje. Ke strojku je vždy přibalen průhledný bytelný kryt, který slouží k uchycení kamery na různé typy držáků a navíc je odolný vůči nárazům a oděrkám. Toto pouzdro má navíc dvě měnitelné zadní stěny, jednu plnou a zodpovědně odolnou vůči vodě (podle výrobce až do 60timetrové hloubky!) a druhou "odlehčenou" se dvěma otvory, která je výhodná nejspíše pro nahrávání zvuku. V našem případě jsme měli zapůjčenu verzi GoPRO Motorsports Hero, která v balení (viz snímek u tohoto odstavce) obsahuje ještě 5 různě tvarovaných zakulacených samolepících destiček pro uchycení kamery na helmu a přísavkový držák pro uchycení na sklo (např. auta). Druhou variantou je GoPRO Helmet Hero, která místo přísavky obsahuje pružný popruh kolem helmy, třetí pak GoPro Surf Hero s uchycením na surfovací prkno. No a kromě těchto sad se dají také dokoupit držáky pro uchycení na řidítka, na tělo uživatele nebo například redukce na stativový závit. Možností je opravdu spousta…

U tohoto uchycení se ovšem projevila největší slabina kamery a to absence jakékoli stabilizace. Při jízdě byl obraz velice roztřesen, což působilo opravdu velmi rušivě. Tento problém se však dá poměrně jednoduše vyřešit uchycením kamery na helmu, kde se otřesy minimalizují. Při použití přísavky v autě problém s otřesy nebyl a obraz vypadal na tak malou kamerku velmi slušně. Velkou výhodou je určitě šířka záběru, díky které je vidět i část kola, auta či helmy, takže divák sledující záběry z GoPro HD má logicky mnohem lepší představu o zaznamenané situaci. Celkově je tedy kvalita videa velmi slušná a pro záznamy adrenalinových zážitků víc než dostačující…

V Exploreru funkční: kurzor PC-myšky nazve, klik zvětší

GoPro HD: Videosnímek, 1920x1080, 124kB (Klik zvětší) GoPro HD: Videosnímek, 1920x1080, 160kB (Klik zvětší) GoPro HD: Videosnímek, 1920x1080, 140kB (Klik zvětší) GoPro HD: Videosnímek, 1920x1080, 145kB (Klik zvětší) GoPro HD: Fotografie, 2592x1944; 1,82MB (Klik zvětší) GoPro HD: Fotografie, 2592x1944; 1,94MB (Klik zvětší) GoPro HD: Fotografie, 2592x1944; 1,97MB (Klik zvětší) GoPro HD: Fotografie, 2592x1944; 2,22MB (Klik zvětší)

Galerie ukázek (odstavec od redigujícího Správce). Protože si myslíme, že video-ukázek lze najít v internetovém éteru opravdu přehršle, vybrali jsme s Honzou 4 Videosnímky (coby políčka z videa vystřihnutých pomocí SW) a 4 Fotografie k demonstraci až děsivě širokoúhlého záběru maličkého objektivu. Nadto přikládáme odkaz do producentových stránek s prezentačními ukázkami. Zleva doprava je tu tedy čtveřice momentek s proměnlivým počasím z Honzovy cyklo-jízdy jedním z nejkrásnějších měst na světě (Pražáci klid, taky bydlej v jednom z NEJ :-D). Další kvarteto demonstruje 5MPx-fotky: nejprve brutální protislunce vedle naší prodejny, následuje panorama, které z ústí naší jednosměrky do hlavní tramvajové třídy dělá opticky skoro náměstí a dva snímky z interiéru prodejny, z nichž druhý s organizačním nepořádkem v zadním traktu naznačuje ony Honzovy žluté obavy z dalšího odstavce…

Kamera GP-HERO HD: příklady upevnění (Klikni pro zvětšení) Pořizování fotografií je ovšem zcela o něčem jiném. Celá kamera je jednoznačně určena pro provoz v exteriéru a pokud možno za slušného počasí. Tomu je uzpůsobeno i nastavení bílé, takže v místnostech a zejména pod zářivkami obraz výrazně zežloutne. Šířka záběru kvalitě fotografií také moc nepřidá. To, co je u videa výhodou, bych u pořizování statických snímků označil za nevýhodu. Až příliš široký záběr nepůsobí u většiny fotografií moc hezky, navíc si většinou kromě zamýšleného objektu vyfotí často uživatel ještě spoustu nepodstatných a vesměs asi nezajímavých věcí okolo. V případě nouze se tedy statické snímky neboli digitální fotografie z GoPro HD dají využít, efekt rybího oka může být také pro určité situace zajímavý, ovšem na běžné focení výletu tato kamerka moc není, většina klasických digitálních kompaktů bude asi výrazně lepší volbou a pro momentky cyklistických či jiných sportovních akcí jistě praktičtější…

Za zmínku stojí jistě ještě formát nahrávání. Tato kamera ukládá svá videa ve formátu MPEG-4 s využitím kodeku H.264 (.mp4). Pro přehrání je potřeba trochu slušnější počítač (Pentium 4 3,2 GHz a víc, min. 1 GB RAM) a nainstalovaný nějaký novější balíček kodeků (velmi dobré zkušenosti máme s K-Lite Mega Codec Pack). Úprava videozáznamu je pak možná v běžných střihových programech, které umí pracovat s AVCHD. Odzkoušený máme Pinnacle Studio 12 Ultimate, který si se záznamem ve Full HD poradí. Celkový dojem z kamerky máme příznivý. Pro adrenalinové vyžití nabízí kamerka opravdu velmi slušnou kvalitu videa při miniaturních rozměrech a širokou nabídku příslušenství, takže se dá uchytit prakticky kamkoli. Jistě velkou výhodou je pak i šířka záběru a možnost zvolit snímkovou frekvenci mezi 30fps a 60fps. Jestli hledá čtenář opravdu univerzální záznamovou společnici na adrenalinové zábavy všeho druhu a není mu líto skoro 10-ti tisíc korun, pak tahle funkční legrace může být pro něj dobrou volbou…

-->

-->

© 2010 Paragliding-4U