Vyhledávání

LK8000 pro paragliding

19.05.2011 00:34

LK8000

gps1.jpg_91x150 
 

O zajímavém „glajdovém“ sofware LK8000 určeném pro mobilní windows (Windows Mobile a Windows CE, které najdeme v některých chytrých mobilech, mnoha PDA a PNA) se v našem Pgweb Fóru rozběhla poměrně obsáhlá diskuse, ze které je zřejmé, že padáčkářskou obec tato cesta zaujala a mnozí si již pořídili pro tyto účely vhodný přístroj – nejčastěji se jedná o PNA Mio Moov M400, prověřený zahraničními zkušenostmi. Jedná se ale opravdu o to nejvhodnější zařízení? V diskusi se také objevil tip na zajímavou alternativu – Royaltek BV-3200. Pojďme se tedy podívat, jaké praktické problémy provozování LK8000 přináší z hlediska „hardware“ a také si podrobněji představit ten druhý přístroj, který jsem měl možnost vyzkoušet v praxi.

Co byste měli vědět o LK8000

Úvodem nejprve něco pro (zatím) nezasvěcené čtenáře.

Základní informace o LK8000 v češtině jsou v článku na serveru Aeroweb http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=2677&kategorie=14 . Další informace takříkajíc „od zdroje“ najdete na webu http://www.lk8000.it – zde si můžete tento software stáhnout, prostudovat si manuál (sice pros starší verzi, ale i v češtině) a stáhnout mapy, jak výšková data, tak topologii. Jelikož zobrazení omezených prostorů se řeší jednoduše formátem OpenAir, lze nahrát jednoduše příslušný soubor z našich OpenAir dat http://airspace-data.pgweb.cz/.

Software si může vyzkoušet doma na svém PC – stačí rozbalit do adresáře uvedeného v manuálu a spustit LK8000-PC.EXE. V módu simulátoru si můžete přehrát nějaký IGC soubor (nejlépe s intervalem záznamu po 1 sekundě), naučit se program ovládat a získat představu o co vlastně jde.

Fórum o LK8000 a případnou podporu najdete na webu Postfrontal http://www.postfrontal.com/forum/default.asp?CAT_ID=11 .

Předejdu obvyklým dotazům, jestli to umí IGC tracklog – ano umí, XContest ho již pár týdnů akceptuje, takže LK8000 lze bez problémů používat pro záznam tracklogu do ČPP. A to nejlepší na konec – software je šířen jako OpenSource zdarma.


 

Na čem LK8000 běhá?

Jak už bylo naznačeno, software je určen pro platformu Windows Mobile a Windows CE – a právě Windows CE najdeme na většině PNA přístrojů (tedy autonavigací). V principu tedy stačí zakoupit nějaký ze široké palety levných autonavigačních přístrojů v cenách od cca. 2 tisíc Kč, „nainstalovat“ LK8000 a hurá do vzduchu. Svět by ale byl příliš ideální, kdyby to bylo opravdu tak jednoduché:)

Provozování LK8000 na PNA má totiž 3 hlavní praktické problémy.

1. Instalace

Tento problém je naštěstí ten relativně nejlépe řešitelný.

V první řadě je nutné z výběru odfiltrovat všechny autonavigace od firem Garmin a TomTom. Obě firmy dávají do svých PNA proprietální systém založený na Linuxu a LK8000 do nich tedy NENÍ možné nainstalovat.

Druhý háček spočívá v tom, že v autonavigaci zpravidla bývá speciální jednoúčelové uživatelské rozhraní a není možné standardně ovládat operační systém Windows CE a instalovat další aplikace. Pro drtivou většinu přístrojů ovšem existuje popsaný způsob, jak toto omezení obejít. Zpravidla se do přístroje zavede tzv. „Unlock“, což je software, který zjednodušeně řešeno zpřístupní operační systém a umožní uživatelsky jej přizpůsobit. Softwareové odemčení přístroje zvládne každý pokročilejší uživatel počítače a není k němu třeba nic speciálního.

Tak to bychom měli...

2. Čitelnost displeje na slunci

Řekněme si na rovinu, že u většiny PNA s klasickým (transmisivním) TFT displejem není valná. Mimo přímé osvětlení sluncem může být displej pěkně čitelný a kontrastní, ale na slunci bledne a většinou bude stěží něco vidět, zvláště pokud se nedíváte do displeje přímo pod „jediným správným úhlem“. Aby bylo to něco vidět aspoň trochu, je potřeba mít plná podsvícení – a tím se dostáváme k poslednímu problému:

3. Spotřeba energie a výdrž

Plně podsvícené displeje, zvláště ty větší, si umí pořádně „pápnout“ a typická výdrž autonavigace při běhu na vestavěnou baterii většinou nepřesahuje 2 hodiny. V autě tohle není třeba řešit díky snadnému napájení z 12V autozapalovače, ale na padáku je to přece jen o něčem jiném. Pokud chceme LK8000 provozovat seriózně, neobejdeme se téměř u všech PNA bez přídavného dobíjení z externího zdroje.
 


 

Mio Moov M400

Tato autonavigace se stala nepsaným králem zařízení pro provoz LK8000. Má širokoúhlý displej s úhlopříčkou 4.3“ a rozlišením 480x272. Lze ji pořídit novou za cenu kolem 2500 Kč, lze ji snadno „odemknout“ a co je pro nás asi nejdůležitejší – čitelnost na přímém slunci je z mnoha různých PNA přístrojů s transmisivním displejem asi relativně nejlepší.

Pro plachtaře je důležité že ji lze přes speciální kabel a převodník (viz http://www.glidertools.cz) propojit s dalšími zařízeními poskytujícími data, např. Loggerem (baro výška) nebo FLARM přijímačem. Pro paragliding je tato vlastnost ovšem spíše okrajová.

Výdrž na vestavěnou baterii 720 mAh se udává cca. 2 hodiny, ovšem je nutné počítat s tím, že s klesající teplotou bude také podstatně klesat. Praktické testování při teplotě kolem nuly ukázalo, že při běhu LK8000 a plně podsvíceném displeji (což je nutnost) výdrž dosáhla jen něco přes 50 minut...Pro běžné létání je nutné počítat s masivním zdrojem energie a neustálým dobíjením za letu.


 

Royaltek BV-3200 alias BikeGPS

Tahle krabička je opravdová štika v rybníce a bez nadsázky lze říci, že se jedná doposud asi o jediné známé zařízení, které překonává podstatnou většinu problémů běžných PNA pro provoz LK8000 při paraglidingu. Samozřejmě nic není zadarmo – v tomto případě doslova. Ovšem za své peníze (7690 Kč) toho také dostanete podstatně více.

Začněme displejem – ten je sice menší než u M400 (3.5“ 320x240), zato se ovšem jedná o displej transflektivní, tj. takový, který umí využít okolní světlo k podsvícení a tím i lepší čitelnosti na přímém slunci. Transflektivní displeje najdeme běžně u outdoorových navigací Garmin, v segmentu PNA a podobných přístrojů jsou ale opravdu raritou (bohužel). Čitelnost na přímém slunci není sice tak excelentní, jak u nedotykových Garminů, nicméně dalece předčí jakékoliv jiné PNA a displej je na přímém slunci opravdu bez problémů použitelný (zřejmě bude na podobné úrovni, jako displeje dotykových Garminů, např, Oregon či Dakota). Přímé porovnání s Mio M400 na slunci si můžete prohlédnout na fotkách.

Pod zamračenou oblohou není rozdíl ještě moc patrnýNa sluncí v modu thermal assistantNa slunci v modu přeskok
 

Další pozitivní vlastností Royalteku BV-3200 je výdrž. Baterie má pěknou kapacitu 1800 mAh a dle mého testování zvládne při teplotách kolem 0 st. C zásobovat zařízení téměř 5 hodin při plném podsvícení (srovnej s 50 minutami u Mia) a téměř 8 hodin při minimálním podsvícení (které díky transflektivní technologii může být na slunci stále ještě použitelné)! Pro rekordní lety je samozřejmě nutné i tento přístroj za letu dobíjet, nicméně i ten nejdelší let by měl Royaltek zvládnout s pomocí pouhého battery packu na 4 AA NiMh baterie.

Royaltek BV-3200 ale není jen „obyčejná“ GPS, ale má také nadstandardní hardwareovou výbavu – obsahuje totiž baročidlo, elektronický kompas a technologii ANT +. Ta poslední „featura“ bude zatím asi zajímavá spíše pro cyklisty s měřičem tepu a kadence s ANT + vysílačem, nicméně ty zbývající 2 jistě zaujmou většinu paraglidistů. Ve velmi blízké budoucnosti bude mít LK8000 podporu pro tlakovou výšku z interního baročidla Royalteku – variometr vám z toho sice neudělá, ale pro thermal assistant v LK8000 to bude určitě znamenat zlepšení spolehlivosti.

Přístroj je konstruován jako outdoorový a tedy poměrně odolný, s vodotěsností dle normy IPX7 (ponoření do 1 m na 30 minut). Můžete jej používat jak v autě (balení obsahuje držák na sklo), tak i na kole či motorce (v balení je také držák na řidítka). Zařízení lze nabíjet 3 způsoby – z elektrické sítě, z 12V autozapalovače a z jakéhokoliv napájeného USB – kabely a adaptéry pro všechny 3 způsoby jsou opět součástí balení.

Na závěr popisu přístroje jsem si nechal nadstandardní softwareové vybavení – Royaltek BV-3200 se u nás dodává s mapovým software SmartMaps Navigátor, který se jinak prodává za cenu několik tisíc korun. Balík od SmartMaps obsahuje tyto mapy a funkce:

  • autoatlas ČR+SR 1:100.000 s přesahem do zahraničí

  • cykloturistická mapa ČR+SR 1:75.000 s přesahem do zahraničí

  • turistické mapy ČR 1:50.000 KOMPLET

  • hlasová navigace pro auto-moto, kolo, pěší

Jedná se o výborné rastrové mapy až po podrobné s vrstevnicemi a jsou vhodné zejména pro turistiku a cykloturistiku. Pro létání v Čechách se mohou výborně hodit po přistání, když potřebujete najít co nejkratší cestu přes ten les, za kterým jste přistáli, do nejbližší vesnice s hospodou:) Stejně při dobývání nového startoviště mohou přijít vhod. V mapách jsou turistické stezky a díky měřítku také leckteré cesty a pěšinky.

Jak odemknout Royaltek BV-3200 a spouštět LK8000?

Návodů na to jakým způsobem unlocknout Mio M400 najdete na webu spoustu, ale jakým způsobem se dostat do Royalteku není popsáno nikde. Nakonec to nebylo tak těžké a chtělo to jen nějaký čas studia a experimentů. Takže jak na to?

  1. Stahněte si unlock MioPocket 4.0 z webu http://netfresco.com/MioPocket/default.aspx , případně „odlehčenou“ verzi Mio Pocket 4.0 mini http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?topic_id=137719 – já použil tu druhou.

  2. Instalace je popsána zde http://netfresco.com/MioPocket/MioPocket%20Readme.html – z toho podstatného vybírám:

  • po připojení přes USB překopírujte z PC adresáře MioAutoRun and Media do rootu interního flash disku (paměti) přístroje

  • Adresář mobilenavigator na interním flash disku přístroje přejmenujte například na mobilenavigator.orig

  • vytvořte na interním flash disku nový adresář mobilenavigator a překopírujte do něj z PC soubory MioAutoRun.exe (ten poté přejmenujte na Mobilenavigator.exe ), MioAutoRun.mscr (ten poté přejmenujte na Mobilenavigator.mscr ) a MortScript.exe . Postup je tedy stejný jako pro PNA značky Wayteq.

  1. Po odpojení z USB a novém zapnutí přístroje poklepáním na ikonku „otevřete“ navigaci – místo obvyklé akce otevření SmartMaps začne instalace MioPocket unlocku. Do prostředí Windows CE se pak kdykoliv dostanete kliknutím na tuto ikonu z výchozího menu.

  2. Výchozí plochu MioPocket si můžete změnit, odebrat ikony či je přemístit. Můžete si zde vytvořit ikonu pro start SmartMaps aplikace a také ikonu pro start LK8000. Optimální je mít adresář LK8000 na vložené microSDHC kartě, cesta ke spuštění aplikace tak bude SDMMC/LK8000/LK8000-PNA.EXE .

Jak dobíjet přístroj za letu?

Pro ty kdo provozují více než 5-tihodinové lety se určitě hodí vyřešit dobíjení za letu. Samotné dobíjení není problém, stačí propojit jakýkoliv „zásobník energie“ s USB výstupem 5V kabelem s Royaltekem. Háček je v tom, že Royaltek má miniUSB konektor umístěný na kraji směrem dospodu, takže klasický kabel s rovným miniUSB konektorem nelze dost dobře použít (snad jedině pokud bude přístroj na pultíku umístěn tak, že jeho pravý okraj s miniUSB výstupem bude přečnívat přes okraj:).dobíjení pomocí zkoseného miniUSB kabelu Řešením je kabel se zkoseným miniUSB konektorem , který lze zakoupit například zde http://www.lan-shop.cz/kabel-usb-2-0-m-mini-b-m-5-pin-zalomeny-90-1-8-m-98268 . Zapojení kabelu do přístroje pak bude vypadat takto:

A pak ještě zbývá vyřešit poslední problém, kterým je zdroj energie. Pokud se nebudeme zabývat různými domácími bastly, olověnými akumulátory s hmotností přes 1 kilogram, či solárními články, zbývají nám tyto možnosti:

  1. battery pack na 4 AA baterie s USB výstupem. Lze jej zakoupit za cenu pod 100 Kč http://www.pselectronic.cz/k5113-0097-4xum3f-usb-vyp-plochy-bh341usb.html a s kvalitními nabíjecími NiMh články (např. GP Recyko – 2050 mAh, Sanyo Eneloop – 2000 mAh, Sanyo Advanced 2700 mAh) je schopen prodloužit dobu provozu zařízení minimálně o 100%, což už je dost na to, aby to pokrylo i ten nejdelší let ze Speikbodenu:). Jin é než kvalitní a hlavně nabíjecí články do něj nedávejte – tahle krabička nemá žádnou regulaci, takže klasické nenabíjecí články, které mají 1.5 V místo 1.2 V, by vám mohly poškodit nabíjený přístroj.

  2. LiPol akumulátor Energizer XP8000 resp. XP18000 . Dražší, ale komfortnější varianta pro náročnější uživatele a mnohadenní výlety bez možnosti jiného dobíjení. Číslo v názvu za XP značí kapacitu v mAh při napětí 5 V, takže výdrž se pak dostane na 5-tinásobek, resp. 10-ti násobek „baterkové“ výdrže (odhadem). Cena těchto zařízení se pohybuje kolem 2000, resp. 3000 Kč.

Vyplatí se to?

Rozhodně se jedná o velmi zajímavou alternativu k paraglidisty nejčastěji používané GPS Garmin. Výhodou je větší displej a zejména použití otevřeného software uzpůsobeného přímo pro plachtění a paragliding. Není potřeba řešit kapacitu bodů tracklogu, jelikož LK8000 ukládá IGC přímo na kartu a místa je tedy vždycky dost. Nevýhodou je nižší výdrž (kterou je možné eliminovat externím zdrojem energie) a nutnost věnovat čas zprovoznění LK8000 v přístroji a v neposlední řadě také naučení se efektivního zacházení s LK8000.

Rozhodnutí je již na vás.

 

Zdroj : PG web

 

 

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní