Vyhledávání

JAK ZAČÍT

Jestli tě paragliding a létání zajímá je dobré si ověřit zda je to to pravé ořechové pro tebe. Dobrou volbou je tandemový let. Poznáš jaký je to pocit, volně se vznášet a plout vzduchem. Jestli jsi zjistil-la že létání je droga pro tebe najdi školu létání a absolvuj základní kuzr paraglidingu. Pro všechny způsoby létání potřebujete pilotní licenci (ani paragliding není výjimkou). Je to něco jako řidičák na auto. Získat ji můžete po absolvování základního kurzu v  paraglidingové škole.

 

Kurz.

Vyberte si školu, která nejlépe vyhovuje Vašim požadavkům. Vždy se ptejte nejen na cenu, ale i způsob výuky, školní vybavení, počet instruktorů na žáka, co všechno je v ceně kurzovného a jaké výhody škola nabízí.

Na kurz pak přijeďte v dobré fyzické i psychické kondici. Celou dobu se pak řiďte radami instruktorů, kteří vědí co dělají a znají tu nejkratší cestu k létání. Vždy ale také používejte svůj zdravý rozum. Musíte se během týdne naučit samostatnosti, abyste pak dokázali létat i bez pomoci instruktora a jeho hlasu ve vysílačce. Volte cestu nejmenšího odporu. Vymezte si na kurz opravdu nekompromisně svůj volný čas. Nepracujte a neřešte rodinné problémy, věnujte se po celý týden jen jednomu jedinému cíli – naučit se létat.

Po kuzu dostanete pilotní průkaz kvalifikace " PILOT ".

 

 

  vzor pilotního průkazu - přední strana

 vzor pilotního průkazu - zadní strana bez vyplněné kvalifikace

 

Vaše paraglidingové vybavení musí mít „papíry“ technický průkaz padáku , povinné pojištění (obdoba zákoného pojištění u auta) sjednáte u LAA (letecká amaterská asociace) a v tuto chvíli je Vám legálně otevřena cesta do oblak.

 

  

Koupě vybavení.

Jste po kurzu , teprve tehdy nastane čas na koupi vhodného vybavení. Pokud to s létáním myslíte opravdu vážně a  paraglidingu se chcete dále věnovat poraďte se s instruktorem nebo dobrým kamarádem, který má zkušenosti. Na pořádné brusy máte ještě hodně času. Dobrý instruktor nebo kamarád Vám nebude vnucovat svůj názor, jednu značku padáku , ale bude se Vám snažit pomoci najít to nejlepší dle vaší zkušenosti a dovednosti i dle Vašich finančních možností.

 

Abyste mohli plynule pokračovat v samostatném létání, tak máte na výběr  - buďto si pořídíte výbavu starší nebo zvolíte výbavu novou.

Ať už se rozhodnete tak či onak, mějte na paměti, že jako piloti musíte dbát především na svou bezpečnost. A to samozřejmě jak aktivně, tak pasivně. Aktivně, je myšleno to, že se hlavně zpočátku budete snažit létat pod dohledem zkušenějších pilotů. Nebojte se oslovit zkušenější piloty, určitě Vám rádi poradí. Pasivní bezpečnost - to je správný výběr vybavení. Pokud jste čerstvými absolventy kurzu, vybírejte padáky kategorie Standard, DHV 1, DHV 1-2 nebo CEN A, CEN B. Toto jsou padáky určené právě vám. Nenechte se pobláznit vyššími výkony křídel vyšší kategorie. Vyšší výkon je zpravidla doprovázen snížením právě oné pasivní bezpečnosti. Jste začátečníci a potřebujete mít ve svém křídle oporu, aby křídlo zvládalo menší či větší chyby, kterých se budete ve svých začátcích samostatného létání dopouštět. Vývoj v této oblastišel mílovými kroky a padáky DHV 1, DHV 1-2 nebo CEN A, CEN B jsou výkonostně tak daleko, že není problém s nimi uletět slušný přelet. Ze zkušeností je ověřeno, že z celkového výkonu je cca 80% pilot a 20% výbava. Dřevo zůstane dřevem a nezachrání ho sebevýkonější brus :-)

Rozhodně nedoporučujeme kupovat netestovaná křídla, byť by prodávající přísahal, že jde o perfektní padák, něco jako hodné áčko, hodné béčko nebo snad hodné céčko !!! A nenechte se ovlivnit ani nevšedně nízkou cenou. Je totiž stále dostatek možností nakoupit super levný padák, ale takový nesoudný prodávající často ignoruje fakt, že každá věc má svou životnost. Vždy před koupí staršího padáku se s prodávajícím domluvte na technické kontrole u výrobce (měření porozity a přeměření šňůr). Chtějte znát názor výrobce na aktuální stav a předpokládaný počet hodin, který s tímto padákem ještě budete moci létat, než jeho životnost pomine. Nezvykle nízká ceny by vám měla naznačit, že něco není v pořádku. Realita je taková, že čím "výkonnější" a starší padák, tím nižší cena. Pilot, který je schopen ulétat výkonné závodní křídlo už dávno ví, že novější křídlo o stejném výkonu mu v porovnání s tím starším modelem poskytne větší míru stability a bezpečnosti a tím i možnost k lepším výkonům a hlavně lepší pocit z letu. Není totiž nic horšího, než létat na padáku, kterému se nedá věřit, na který se nedá plně spolehnout a na kterém se pak pilot cítí nejistě. Právě o pocity totiž při létání jde. Tak proč si je takto kazit. Z vlastní zkušenosti : Měl jsem svoje křídlo na technické, jak na potvoru se udělalo krásně. Kamarád mi půjčil starou hydru Vento od Junkerse. Při svahovačce na mírně nabržděném  křídle jsem chtěl lehce zatočit.Stářím zkrácené šňůry uvedly křídlo do negativky, kterou jsem se štěstím vybral.po této zkušenosti radši počkám na zemi než si kazit zážitky z létání . . .

Zvláštní kategorií jsou nákupy starších padáků ze zahraničí. Ceny takových padáků mohou být skutečně zajímavé, ale problémem bývá nejčastěji absence technického průkazu a značně komplikovaný servis křídla. Pomyslete na situaci, že budete potřebovat opravit nebo překontrolovat padák a to může zabrat třeba celý měsíc. Tedy například měsíc času v letecké sezóně. A zanedbatelná rozhodně nebude ani částka za takovouto službu v zahraničí.

Zde stojí za to zmínit, že čím dál víc zahraničních výrobců u nás má dealery, na které se můžete obrátit i s technickou kontrolou.Někteří jsou schopni vystavit technický průkaz a provést technickou kontrolu i v ČR.

Padáky většiny českých výrobců jsou plně srovnatelné s padáky výrobců zahraničních. Navíc jsou české padáky na českém trhu podstatně levnější. Levnější jsou i povinné technické kontroly či jakékoliv opravy.

 

KOLIK MĚ TO BUDE STÁT ???

 

 

Vybavení
Cena nové
Cena bazar
Životnost
Paraglid (křídlo) 45 – 90 tisíc od 10 tis.  6 - 8 let (600 letových hodin)
Sedačka 7 – 30 tisíc od 2 tis. až 10 let (1000 letových hodin)
Záložní padák 6 – 12 tisíc od 2 tis. 10 let
Přilba 1 – 5 tisíc.   ----  ----
Vario 6 – 8 tisíc od 3 tis. 15 i více let
Sdružený přístroj 10 – 30 tisíc od 6 tis.  15 i více let
Pilotní licence od  8 tisíc  ---- 10 let
Povinné ručení Minimálně 150 Kč  ---- 1 rok (LAA ČR)

 

 


  














 

 

 

 

Good air 4U :-) 

© 2010 Paragliding-4U

Tvorba www stránek zdarmaWebnode

Paragliding kurz - Základní škola Létní